Ideological and hegemonic practices in globally and locally written efl textbooks
Künye
Ulum, Ö. G. (2018). Ideological and hegemonic practices in globally and locally written efl textbooks. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Yabancı dil veya ikinci dil olarak İngilizce öğrenimi öğrenenlerin değer ve fikirlerinde öylesine yüksek etki yaratabilir ki, on yıllar boyunca sosyal kuramcılar ekonomik gücü yetersiz olan bazı ülkelerin bazı milletlere öncelik tanırken bazılarını görmezden gelen sosyal hiyerarşileri neden kabul ettiklerini açıklamayı amaçlamışlardır. İdeoloji ve hegemonya gibi bazı kavramlar bilginin sosyal oluşumu ve adil olmayan güç hiyerarşilerinin muhafaza edilmesi arasındaki ilişkiyi betimlemek için kullanılmıştır. İngilizcenin genişleyen hegemonyası sonucu İngiliz dili eğitimi aniden devasa finansal yatırımların olduğu uluslar arası bir pazara dönmüştür ve bu bağlamda İngilizce ders kitapları bu pazarın kilometre taşı halini almıştır. İlaveten, ideolojik ve hegemonik içerikler açısından İngilizce ders kitaplarına yönelik eleştirel bakış açısı oluşturma kapsamında eleştirel kuramın, eleştirel pedagojinin ve eleştirel düşünme becerilerinin ortaya çıkmasının araştırmacılara ilham verdiğinden dolayı ideoloji, hegemonya ve ders kitapları arasındaki ilişkiye dair çalışmalar son yıllarda artmıştır. Bu bağlamda, bu tez çalışmasının amacı küresel ve yerel olarak yazılmış İngilizce ders kitaplarında yer alan ideolojik ve hegemonik uygulamaları irdelemektir. Karma yöntem kullanılarak, İngilizce ders kitaplarında yer alan ideolojik ve hegemonik öğeler, metin içeriklerinde kodlama ve yorumlama aracılığıyla geçerli varsayımlarda bulunmak için, betimsel içerik analizi tekniğiyle nitel olarak incelenmiştir. Ayrıca, mülakatlar aracılığıyla nitel olarak toplanan veri ve anket aracılığıyla nicel olarak toplanan veri İngilizce ders kitaplarındaki ideolojik ve hegemonik uygulamalar hakkında öğretmen ve öğrenci görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın bulguları iç daire ve genişlemekte olan daire ideolojik ve hegemonik öğelerinin İngilizce ders kitaplarında baskın olduğunu göstermektedir. Genişlemekte olan daire kültürü yerel olarak yazılmış İngilizce ders kitaplarında daha baskınken, iç daire kültürü küresel olanlarda yaygın olarak yer almıştır. Fakat dış daire ülkeleri çoğunlukla hariç tutulmuş ve marjinalleştirilmişlerdir. Bunun yanı sıra, ekonomi ve tarih gibi belirli ideolojilere küresel ve yerel olarak yazılmış İngilizce ders kitaplarında geniş ölçüde yer verilirken, kanun ve cinsiyet gibi ideolojilere çok az rastlanmıştır. Anket ve mülakat sonuçları ideoloji ve hegemonyanın çok yakından ilişkili olduğunu göstermiştir. Bu iki terimi birbirinden ayırmak çok zordur, çünkü katılımcılar bu iki terimi çoğu kez birbirlerinin yerine kullanmışlardır. Fakat katılımcılar küresel ve yerel olarak yazılmış İngilizce ders kitaplarında yer alan ideolojik ve hegemonik uygulamalar konusunda farklı fikirler beyan etmişlerdir. Learning English as a foreign or second language may generate a solid impact on learners' values and ideologies in that, for several decades, social theorists have aimed to clarify why countries that lack economic power accept social hierarchies which prioritize some while ignoring others. Such concepts as ideology and hegemony have been employed to define the relation between the social formation of knowledge and the maintenance of unfair power hierarchies. As a result of the expanding hegemony of English, English Language Teaching has suddenly turned into an international business with huge financial investment, and accordingly produced English as a Foreign Language textbooks evolved into the cornerstone of the business. Additionally, studies on the relation between ideology, hegemony and textbooks have increased in recent decades since the rise of critical theory, critical pedagogy and critical thinking skills has inspired scholars to establish a critical perspective towards EFL textbooks considering the compounds of ideology and hegemony. So, the aim of this dissertation is to investigate the ideological and hegemonic practices included in globally and locally written EFL textbooks. Using a mixed method research design, ideological and hegemonic representations included in EFL textbooks were examined qualitatively by using descriptive content analysis technique used to make valid assumptions by interpreting and coding content of textual materials. Further, qualitatively collected data through interviews and quantitatively gathered data through a questionnaire aimed to reveal the views of teachers/instructors and learners about the ideological and hegemonic practices contained in the EFL textbooks. The findings of the present study show that ideology and hegemony of inner and expanding circle cultures are dominant in EFL textbooks. While the expanding circle culture is dominant in the locally written EFL textbooks, the inner circle culture is extensively included in the globally written ones. However, outer circle countries are excluded and marginalized. Besides, while specific ideologies such as economy and history were highly included in both globally and locally written textbooks, some of them such as law and gender were weakly detected. The results of questionnaire and interview showed that ideology and hegemony are closely related to each other. It is hard to give a clear-cut definition of these two terms because both textbooks and the participants often used these two terms interchangeably. Yet, the participants declared diverse views on the underlying ideology and hegemonic practices in globally and locally written EFL textbooks.