Yabancılara Türkçe dil bilgisinin öğretiminde 'özel metin' kullanımı ve bu metinlerin öğrenci başarısına etkisi
Künye
Taşkaya, Y. (2018)abancılara Türkçe dil bilgisinin öğretiminde "özel metin" kullanımı ve bu metinlerin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Dil bilgisi öğretimi, Türkçenin yabancılara öğretiminde dört temel becerinin (dinleme, okuma, konuşma ve yazma) yanında yer alan önemli bir bilim dalıdır. Eğitim sistemimizin benimsediği yapılandırmacı yaklaşıma göre dil bilgisi öğretimi başlı başına bir amaç değildir. Dil bilgisi bir şeyi anlamak ve bu anlamı aktarmak için kullanılmalıdır. Anlamın oluştuğu yer metinlerdir. Bu bağlamda yabancılara Türkçe dil bilgisinin öğretiminde özel metin kullanımı önemli bir yer teşkil etmektedir. Yapılan bu araştırma, karma gömülü deneysel bir çalışmadır. Bu yöntemde nicel ve nitel veriler bir arada kullanılmıştır. Nicel ve nitel veriler ayrı ayrı elde edilip çalışmanın sonunda ilişkilendirilmiştir. Araştırmanın nicel verileri SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) programına göre analiz edilmiştir. Nitel verileri ise içerik analizine göre çözümlenmiştir. Çalışmanın örneklemini Moskova Devlet Sosyal Bilimler ve Ekonomi Üniversitesi Türkoloji Bölümü'nde okuyan B1 seviyesindeki öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde çalışmanın problem durumu, amaç, önem, sınırlılıklar ve tanımlara yer verilmektedir. İkinci bölümde çalışmanın kuramsal çerçevesi yer almaktadır. Üçüncü bölümde çalışmanın yöntemine değinilmektedir. Dördüncü bölümde ise bulgular ve yorumlar yer almaktadır. Araştırmanın son bölümünde tartışma, sonuç ve öneriler yer almaktadır. Yabancı dil olarak Türkçe dil bilgisinin öğretiminde özel metin kullanımını ve bu metinlerin öğrenci başarısına etkisini inceleyen bu çalışma sonucunda; yabancılara Türkçe dil bilgisinin öğretiminde amaca yönelik, hızlı ve kalıcı öğrenmeyi sağlayacak özel metinlere ihtiyaç olduğu ve bu metinlerin dil bilgisi öğretimini kolaylaştırdığı tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: Yabancılara Türkçe öğretimi, dil bilgisi öğretimi, özel metin kullanımı. Teaching of grammar is an important field of science in the Teaching of Turkish to foreigners in addition to four basic skills (listening, reading, speaking and writing). According to the constructivist approach adopted in our education system, teaching of grammar is not a stand-alone purpose. Grammar should be used to express something and convey this meaning to others. Text is space in which meaning is formed and unearthed. In this context, the study is of crucial importance for teaching Turkish grammar. The study is of "mixed-embedded experimental" character. In this method, quantitative and qualitative data are given together. Quantitative and qualitative data are obtained separately and associated together at the end of the study. The quantitative data of the study are analyzed by means of SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). The qualitative data are analyzed according to content analysis. The sample of the study includes the students at B1 level having education in Moscow State University Social Sciences Department and Economy University Turkology Department. The study includes 5 parts. In the first part, the status of problem, its importance, assumptions, limitations and definitions are provided. The second part gives the conceptual context of the study. The third one deals with the methodology of the study. The fourth part is comprised of findings and comments. The final part of the study lists discussion, conclusion and recommendations. It is identified as a result of this study analyzing the use of special texts in teaching Turkish grammar to foreigner and the impact of them on student achievement that there is a need for special texts that will ensure fast and permanent learning in teaching Turkish grammar to foreigners and the use of such texts facilitates grammar teaching. Keywords: Teaching of Turkish to foreigners, teaching grammar, the use of special texts.