Yazma tekniklerinin ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metin yazma becerisine etkisi
Künye
Kana, F., Şener, G.E. (2021). Yazma tekniklerinin ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metin yazma becerisine etkisi. Milli Eğitim, 50(231), 353-382. doi:10.37669/milliegitim.737742Özet
It is thought that the reason of middle school students informative text production difficulties is due to the fact that students don't know structures of informative texts. In accordance with this purpose, it is estimated that teaching the structural features of the text may contribute text production process. In this study, it is aimed to determine middle school students' usage of the structural features of informative texts in the text writing process by the developed applications. For this purpose, the pre-perceptions of writing and the writing problems experienced before the writing applications, the change in the writing skills in the writing practices, the use of the writing techniques and the intertextual writing techniques after the writing applications, the change between the pre-perception and post-application perceptions has been researched. In the study, among qualitative research methods the ‘Action Research’ design was used. Because research is based on seeing whether the applications developed for writing problems solve the problems, research design is suitable for this study. The study group of the study is composed of 44 students who are in the seventh grade of an educational institution subsidiary Provincial Directorate of National Education. In the study, 5 data collections tools, including the student written expression papers, Pre-Perception Open-ended Student Questionnaire, Final Perception Open-Ended Student Questionnaire, Informative Text Writing Analytical Evaluation Scale, Introductory Chapter Writing Technique Evaluation Form were used. In the research, data was made meaningful through coding and themes. Descriptive analysis was used in the analysis of qualitative data. In the study, according to the collected data by means of data collection, it was concluded that the students' perceptions about the writing request before the writing applications were positive but the perceptions about the structural features in informative text production were negative. Writing practices have been made from the first findings obtained in writing applications and it has been determined that students generally apply structural features in writing productions. It has been determined that there is a positive change in the use of introductory chapter writing techniques and intertextual linking techniques. It was observed that the perceptions of the students about the structural features in the informative text production changed positively in response to the answers given to the last perception questions. Ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metin üretme konusunda yaşadıkları sıkıntıların bilgilendirici metin yapılarını bilmediklerinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Bu amaç doğrultusunda metnin yapısal özelliklerinin öğretiminin metin üretme
sürecine katkı sağlayacağı varsayılmaktadır. Bu çalışmada, geliştirilen uygulamalar
sayesinde ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metinlerin yapısal özelliklerini, metin
yazma sürecinde kullanma durumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, öğrencilerin yazma uygulamaları öncesindeki yazmaya karşı ön
algıları ve yaşadıkları yazma sorunları, yazma uygulamaları sürecinde yazma becerilerindeki değişim, yazma uygulamalarından sonra giriş bölümü yazma tekniklerini ve
metinler arası bağlantı kurma tekniklerini kullanma durumları, uygulamalar sonrası
yazmaya karşı algıları, ön algı ve son algılarındaki değişim araştırılmıştır. Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden ‘Eylem Araştırması’ deseni kullanılmıştır. Çalışma,
yazma sorunları için geliştirilen uygulamaların sorunları çözüp çözmediğini görme
üzerine temellendirildiği için araştırma deseni bu çalışmaya uygundur. Araştırmanın
çalışma grubunu, İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Küçükçekmece ilçesinde
bir eğitim kurumunun 7. sınıfına devam eden 44 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada,
öğrenci yazılı anlatım kâğıtları, Ön Algı Açık Uçlu Öğrenci Anketi, Son Algı Açık Uçlu
Öğrenci Anketi, Bilgilendirici Metin Yazma Becerisi Analitik Değerlendirme Ölçeği,
Giriş Bölümü Yazma Teknikleri Değerlendirme Formu olmak üzere 5 veri toplama
aracı kullanılmıştır. Araştırmada veriler, kodlamalar ve temalar aracılığıyla anlamlı
hâle getirilerek nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme uygulanmıştır.
Çalışmada, veri toplama araçlarıyla toplanan verilere göre, öğrencilerin yazma uygulamaları öncesi yazma isteği ile ilgili algılarının olumlu olduğu ancak bilgilendirici
metin üretiminde yapısal özellikleri kullanma ile ilgili algılarının olumsuz olduğu sonucuna varılmıştır. Yazma uygulamaları öncesinde elde edilen ilk bulgudan hareketle
yazma uygulamaları yapılmış ve uygulamalardan sonra öğrencilerin yapısal özellikleri yazma üretimlerinde genel olarak kullandığı tespit edilmiştir. Giriş bölümü yazma
tekniklerini ve metinler arası bağlantı kurma tekniklerini kullanma durumlarında da
olumlu yönde değişim olduğu belirlenmiştir. Son algı sorularına verdikleri cevaplardan hareketle, öğrencilerin bilgilendirici metin üretimlerinde yapısal özellikleri kullanma durumlarıyla ile ilgili algılarının olumlu yönde değiştiği gözlemlenmiştir.