Ortaöğretim Öğrencilerinin Fiziksel Uygunluk ile Dikkat ve Bilişsel Esneklik Düzeylerinin İncelenmesi
Citation
Günay Çelik, K., & Civil, T. (2024). Ortaöğretim Öğrencilerinin Fiziksel Uygunluk ile Dikkat ve Bilişsel Esneklik Düzeylerinin İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 63-77.Abstract
Amaç: Araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel uygunluk (FU) düzeyleri ile dikkat ve bilişsel esneklik (BE) düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve okul türüne göre fiziksel uygunluk, dikkat ve bilişsel esneklik düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma nicel araştırma yöntemi kapsamında ilişkisel tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmaya Trabzon Spor Lisesi ve Trabzon Affan Kitapçıoğlu Anadolu Lisesi’nde öğrenim gören 310 (220 erkek, 90 kadın) gönüllü öğrenci dâhil edilmiştir. Verilerinin elde edilmesinde d2 Dikkat Testi, Bilişsel Esneklik Ölçeği (BEÖ) ve Fiziksel Uygunluk Testleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23 istatistik programı kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p< 0,05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Spor Lisesi öğrencilerinin fiziksel uygunluk testlerinden çeviklik, esneklik, dikey sıçrama, mekik, şınav, reaksiyon ve sürat skorlarının Anadolu Lisesi öğrencilerine göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edildi. Dikkat test skorlarının Anadolu Lisesi öğrencilerinde Spor Lisesi öğrencilerine kıyasla anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptandı. Bilişsel esneklik skorlarının Spor Lisesi ve Anadolu Lisesi öğrencilerinde benzer olduğu ve anlamlı bir farkın olmadığı tespit edildi. Fiziksel uygunluk test skorları ile dikkat test skorları arasında anlamlı ilişki olmadığı tespit edildi. Fiziksel uygunluk testlerinden dikey sıçrama, mekik, çeviklik ve sürat skorları ile bilişsel esneklik skorları arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptandı.
Sonuç: Sonuç olarak fiziksel uygunluk düzeylerinin artırılmasının bilişsel esneklik düzeyini olumlu yönde etkileyebileceği ve bu nedenle çok yönlü gelişim için öğrencilerin fiziksel uygunluk parametrelerinin geliştirilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Purpose: The purpose of the study was to examine the relationship between the physical
fitness (PF) levels of secondary school students and their attention and cognitive flexibility
(CF) levels of secondary school students and to examine physical fitness, attention and
cognitive flexibility levels according to school type.
Method: The research was conducted with the relational scanning model within the scope of
the quantitative research method. 310 (220 male, 90 female) volunteer students studying at
Trabzon Sports High School and Trabzon Affan Kitapçıoğlu Anatolian High School were
included in the research. d2 Attention Test, Cognitive Flexibility Scale (BEÖ) and Physical
Fitness Tests were used to obtain the data. SPSS 23 statistical program was used to analyze
the data. The significance level was accepted as p< 0.05.
Results: It was determined that the agility, flexibility, vertical jump, shuttle, push up, reaction
and speed scores of Sports High School students in physical fitness tests were significantly
higher than Anatolian High School students. It was determined that the attention test scores were significantly higher in the Anatolian High School students compared to the Sports High
School students. It was determined that the cognitive flexibility scores were similar in the
Sports High School and Anatolian High School students and that there was no significant
difference It was determined that there was no significant relationship between physical
fitness test scores and attention test scores. It was determined that there was a significant
relationship between vertical jump, shuttle, agility and speed scores from physical fitness test
and cognitive flexibility levels.
Conclusion: As a result, it is thought that increasing physical fitness levels can positively
affect cognitive flexibility level, and therefore it is important to improve students' physical
fitness parameters for all-round development.