Erken ve Orta Ergenlik Döneminde Sportmenlik Davranışlarının Yordayıcıları: Duygusal Zekâ ve Psikolojik Sağlamlık
Künye
İnaler, E., & Turan, S. (2023). Erken ve Orta Ergenlik Döneminde Sportmenlik Davranışlarının Yordayıcıları: Duygusal Zekâ ve Psikolojik Sağlamlık. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 68-84.Özet
Amaç: Duygusal zekâ ve psikolojik sağlamlığın sportmenlik üzerindeki etkilerinin erken ve
orta ergenlik döneminde araştırılmamış olmasından dolayı, bu araştırmanın amacı erken ve
orta ergenlik dönemindeki öğrencilerin duygusal zekâ ve psikolojik sağlamlıklarının, beden
eğitimi dersi sportmenlik davranışlarını ne ölçüde yordadığını ortaya koymaktır.
Yöntem: Çalışmaya erken ergenlik döneminden 230, orta ergenlik döneminden 297 olmak
üzere 527 kişi katılım sağlamıştır. Veri toplama aracı olarak, “Beden Eğitimi Dersi
Sportmenlik Davranışı Ölçeği”, “Çocuk Ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” ve “Duygusal
Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, Pearson korelasyon
testi, bağımsız örneklemler t testi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgular doğrultusunda, erken ergenlerin orta ergenlere göre psikolojik
sağlamlık, duygusal zekâ ve beden eğitimi dersi sportmenlik davranışı düzeylerinin daha
yüksek olduğu tespit edilmiştir. Erken ve orta ergenlerin beden eğitimi dersi sportmenlik
davranışları ile psikolojik sağlamlık ve duygusal zekâ düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı
bir ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca erken ve orta ergenlik döneminde duygusal zekâ ve
psikolojik sağlamlığın beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarını anlamlı bir şekilde
yordadığı belirlenmiştir.
Sonuç: Sonuç olarak, erken ve orta ergenlerin duygusal zekâ düzeyleri ve psikolojik
sağlamlıkları arttırıldıkça sportmenlik düzeyleri de artmaktadır. Purpose: Since the effects of emotional intelligence and psychological resilience on
sportsmanship have not been investigated in early and middle adolescence, the aim of this
research is to reveal to what extent the emotional intelligence and psychological resilience of
students in early and middle adolescence predict sportsmanship behaviors in physical
education lessons.
Methods: 527 people, 230 from early adolescence and 297 from middle adolescence,
participated in the study. As data collection tools, "Physical Education Lesson Sportsmanship
Behavior Scale", "Child and Youth Psychological Resilience Scale" and "Emotional
Intelligence Scale" were used. Descriptive statistics, Pearson correlation test, independent
samples t test and multiple linear regression analysis were used to analyze the data.
Results: In line with the findings, it was determined that early adolescents' levels of
psychological resilience, emotional intelligence and physical education course sportsmanship
behavior were higher than middle adolescents. It was observed that there was a positive
significant relationship between sportsmanship behaviors of early and middle adolescents in physical education class and their psychological resilience and emotional intelligence levels.
In addition, it was determined that emotional intelligence and psychological resilience
significantly predicted sportsmanship behaviors in physical education classes in early and
middle adolescence.
Conclusion: As a result, as the emotional intelligence levels and psychological resilience of
early and middle adolescents increase, their sportsmanship levels also increase.
Cilt
6Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/comusbd/issue/82413/1392574https://hdl.handle.net/20.500.12428/6688