Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorCengiz, Cevdet
dc.contributor.authorAteş, Bahar
dc.date.accessioned2024-11-27T06:19:16Z
dc.date.available2024-11-27T06:19:16Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.citationCengiz, C., & Ateş, B. (2023). Öğle Arası Fiziksel Aktivite ve Oyun Hoşlanma Anketinin Doğrulayıcı Faktör Analizi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 25-41.en_US
dc.identifier.issn2687-2080
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/comusbd/issue/82413/1386060
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/6685
dc.description.abstractPurpose: The purpose of the current study was to evaluate the structure of the Lunchtime Enjoyment of Activity and Play (LEAP) Questionnaire among middle school students (grade 4-7) in the Turkish context (n=518). Method: The questionnaire based on the Social-Ecological Model (SEM) aims to improve various levels of individual, social, and environmental variables. The model focuses on intrapersonal, interpersonal, organizational, community, physical environment, and policy levels (Hyndman et al., 2014; Stokols, 1996). For data analyses series of confirmatory factor analytic (CFA) models were undertaken to delineate the constructs. Results: CFA confirms three factors in the model χ2 [52] = 224.47, p < .001; CFI =0.90; TLI =0.87; RMSEA=0.08; SRMR=0.05. In the study the intrapersonal component included 6 subcategories, the interpersonal component included only one item and the physical environment and policy/organization component included 5 subcategories with a total of 36 items. The CFA showed that the model is supported by the SEM. Conclusion: According to the results, the Turkish Lunchtime Enjoyment of School Play (LESP) questionnaire for the 4th-7th grades based on the social-ecological model has been calculated as a valid and reliable tool.en_US
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencileri için geliştirilen Öğle Arası Fiziksel Aktivite ve Oyun Hoşlanma (ÖFAOH) anketinin psikometrik özelliklerini ilköğretim 4-7. sınıf öğrencilerinde (n=518) incelemektir. Yöntem: Anket Sosyal-Ekolojik Model (SEM) temel alınarak geliştirilmiş olup, bireysel, kişilerarası, sosyal ve çevresel değişkenlerin seviyelerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Temel olarak, model bireysel, kişilerarası, kurumsal, toplumsal, fiziksel çevre ve politika düzeylerine odaklanmaktadır (Hyndman et al., 2014; Stokols, 1996). Veri analizi olarak, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) modelleri serisi kullanılarak ankette yer alan yapılar belirlenmiştir. Bulgular: DFA, modelde üç faktörü doğrulamaktadır: χ2 [52] = 224.47, p < .001; CFI = 0.90; TLI = 0.87; RMSEA = 0.08; SRMR = 0.05. Çalışmada, bireysel içerikli bileşen 6 alt boyut içerirken, kişilerarası bileşen sadece bir madde içermekte ve fiziksel çevre ile örgütsel/organizasyon bileşeni 5 alt boyut ve toplam 36 madde içermektedir. DFA, modelin SEM tarafından desteklendiğini göstermektedir. Sonuç: Elde edilen bulgulara göre Türkçe Öğle arası Fiziksel Aktivite ve Oyun Hoşlanma anketinin sosyal ekolojik model temelinde 4.-7. sınıflar için geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSosyal-ekolojik modelen_US
dc.subjectFiziksel aktiviteen_US
dc.subjectTeneffüsen_US
dc.subjectHoşlanmaen_US
dc.subjectOrtaokulen_US
dc.subjectSocial-ecological modelen_US
dc.subjectPhysical activityen_US
dc.subjectRecessen_US
dc.subjectEnjoymenten_US
dc.subjectMiddle schoolen_US
dc.titleÖğle Arası Fiziksel Aktivite ve Oyun Hoşlanma Anketinin Doğrulayıcı Faktör Analizien_US
dc.title.alternativeConfirmatory Factor Analyses of Turkish Enjoyment of School Play and Lunchtime Questionnaireen_US
dc.typearticleen_US
dc.authorid0000-0002-1051-8917en_US
dc.relation.ispartofÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisien_US
dc.departmentFakülteler, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümüen_US
dc.identifier.volume6en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.startpage25en_US
dc.identifier.endpage41en_US
dc.institutionauthorCengiz, Cevdet
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.authorwosidJ-7004-2016en_US
dc.authorscopusid26667498200en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record