Sporcuların Giyilebilir Teknolojik Spor Ürünlerini Kullanım Algı Düzeylerinin İncelenmesi
Citation
Gayretli, Z., Zengin, S., Çelik, A., Özmutlu, İ. (2023). Sporcuların Giyilebilir Teknolojik Spor Ürünlerini Kullanım Algı Düzeylerinin İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 136-146.Abstract
Amaç: Bu çalışmada, sporcuların giyilebilir teknolojik spor ürünlerini kullanım algı düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmada nicel araştırma yaklaşımlarından tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu Tekirdağ ilinde aktif sporculuk yapan ve basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 47 Kadın, 54 Erkek olmak üzere toplam 101 sporcu oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ‘Kişisel Bilgi Formu’ ile Song, Kim ve Cho’nun (2018) geliştirmiş, Yüce, Aydoğdu, Katırcı ve Gökçe-Yüce’nin (2020) Türkçe’ye uyarlamış olduğu ‘Giyilebilir Teknolojik Spor Ürünleri Kullanım Algısı Ölçeği’ kullanılmıştır. Çalışmada ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı .95 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Verilerin normallik varsayımını sağlayıp sağlamadığını dair çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılarak, t-testi ve tek faktörlü varyans analizi (One-Way ANOVA) testleri uygulanmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular ve Sonuç: Çalışmanın bulguları incelendiğinde, cinsiyet, branş ve giyilebilir teknoloji kullanım süresi değişkenlerine göre giyilebilir teknolojik spor ürünlerini kullanım algı düzeylerinde, ölçek toplam ve faktörlerinde anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır (p>0.05). Sonuç olarak çalışmadaki bağımsız değişkenlerin sporcuların giyilebilir teknolojik spor ürünlerini kullanım algı düzeylerini belirlemede etkili olmadığı söylenebilir. Purpose: In this study, it was aimed to examine the perception levels of athletes using
wearable technological sports products.
Method: In the study, the survey model, which is one of the quantitative research approaches,
was used. The research group of the study consists of a total of 101 athletes, 47 females and
54 males, who are active athletes in Tekirdag province and were determined by simple
random sampling method. In the study, the 'Personal Information Form' prepared by the
researchers as a data collection tool and the 'Wearable Technological Sports Products'
developed by Song, Kim and Cho (2018) and adapted into Turkish by Yüce, Aydoğdu, Katırcı
and Gökçe-Yüce (2020) the 'Usage Perception Scale' was used. In the study, the Cronbach Alpha internal consistency coefficient of the scale was calculated as .95. SPSS 21 package
program was used in the analysis of the data. The t-test and one-factor analysis of variance
(One-Way ANOVA) tests were applied by looking at the skewness and kurtosis values of
whether the data met the assumption of normality. Statistical significance level was accepted
as p<0.05.
Results and Conclusion: When the findings of the study were examined, no significant
difference was found in the perception levels of use of wearable technological sports
products, scale total and factors according to the variables of gender, branch and wearable
technology usage time (p>0.05). As a result, it can be said that the independent variables in
the study are not effective in determining the perception levels of the athletes using wearable
technological sports products.