Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları
Künye
Baydar Arıcan, H. Ö. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 59-73.Özet
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının (SYBD) birtakım değişkenlere göre analiz edilmesidir.
Yöntem: Tarama modeli ile tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu, Spor Bilimleri Fakültesinin beden eğitimi ve spor öğretmenliği, antrenörlük eğitimi, spor yöneticiliği ve rekreasyon eğitimi bölümlerinde öğrenim gören 104 kadın ve 154 erkek toplam 258 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri, kişisel bilgi formuna ek olarak, manevi gelişim, kişilerarası ilişkiler, beslenme, fiziksel aktivite, sağlık sorumluluğu ve stres yönetimi olarak 6 alt boyuttan ve toplamda 52 maddeden oluşan Walker ve ark. (1996) tarafından geliştirilen Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler yaş, bölüm, sınıf, cinsiyet ve egzersiz yapma durumu değişkenlerine göre analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 25.0 yazılımından faydalanılmış ve bağımsız gruplarda t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova) ve TUKEY testlerinden faydalanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın sonuçları değerlendirildiğinde; SYBD ölçeğinin ve alt boyutlarının yaş, cinsiyet, bölüm, sınıf ve fiziksel aktivite düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür.
Sonuç: Yaş düzeyinin atışıyla birlikte sağlıklı yaşam biçimleri davranışlarının artış gösterdiği görülmüştür. Araştırmada, erkeklerin sağlıklı yaşam biçimleri düzeyi kadınlardan, antrenörlük eğitimi, beden eğitimi ve spor öğretmenliği ile rekreasyon bölümü öğrencilerinin sağlıklı yaşama biçimi davranışlarının spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerinden anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür. 4. Sınıfların da sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına diğer sınıflardan anlamlı düzeyde daha fazla dikkat ettiği gözlenmiştir. Ek olarak haftada 3’ten fazla egzersiz yapanların SYBD puanlarının diğer gruplardan anlamlı derecede daha yüksek olduğu bulgulanmıştır. Purpose: The aim of this study is to analyze the healthy lifestyle behaviors of students
studying at Gazi University Faculty of Sport Sciences according to some variables.
Method: The study group of the research, which was designed with the scanning model,
consisted of 258 students, 104 women and 154 men, studying in the physical education and
sports teaching, coaching education, sports management and recreation education departments of the Faculty of Sports Sciences. The research data was collected with utilizing the personel
information form and the Healthy Lifestyle Behaviors Scale-II, which was developed by
Walker et al., (1996), consists of 6 sub-dimensions such as spiritual development,
interpersonal relationships, nutrition, physical activity, health responsibility and stress
management and a total of 52 items. The obtained data were analyzed according to the
variables of age, department, class, gender and exercise status. SPSS 25.0 software was used
to evaluate the data and t-test, one-way analysis of variance (Anova) and TUKEY tests were
used in independent groups.
Results: In the data analysis, it was observed that the healthy lifestyle behaviors scale
(HLBS) and its sub-dimensions differed significantly according to age, gender, department,
class and physical activity level. Healthy lifestyle behaviors of individuals in the 17-20, 21-23
and 24-26 age group are significantly higher than those older than 26 years of age for the
overall HLBS. For the overall HLBS; The average of the students of the coaching education
department is higher than the average of the students of the physical education and sports
teaching department, the recreation department and the sports management department.
Moreover, the average of the 3rd grade students is significantly higher than the average of the
other classes for the overall healthy living behaviors scale. Furthermore, according to HLBS,
it is observed that the average of students who train more than 3 times in a week is
significantly greater than those who train 1-3 times a week and who do not train.
Conclusion: In conclusion, it was observed that healthy lifestyle behaviors increase with the
increase in age. In the study, it was seen that the healthy lifestyle levels of the men were
significantly higher than the women studying in the coaching education, physical education
and sports teaching and recreation department and the healthy lifestyle behaviors of the
students studying in the sports management department. Moreover, it was observed that
senior students paid more attention to healthy lifestyle behaviors than the junior students.
Furthermore, it was observed that the scores of healthy lifestyle behaviors of the students,
who exercise more than 3 times in a week, were significantly higher than the other groups.
Cilt
4Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/comusbd/issue/64606/960005https://hdl.handle.net/20.500.12428/6628