Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorİzmirli, Serkan
dc.contributor.authorEçier, Emre
dc.date.accessioned2024-02-05T07:29:58Z
dc.date.available2024-02-05T07:29:58Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.citationEçier, E. (2022). Lise öğrencilerinin dijital akıcılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5482
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin dijital akıcılık düzeylerinin belirlenmesi ve dijital akıcılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma tarama modelinde desenlenmiş betimsel bir çalışmadır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ili Merkez ilçede öğrenim gören 5 farklı lise türünden 698 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin dijital akıcılık düzeylerini ölçmek için Demir ve Odabaşı (2022) tarafından üniversite öğrencileri için geliştirilen "Dijital Akıcılık Ölçeği" lise öğrencileri için uyarlanmıştır. Veriler, çevrimiçi form aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma verileri, bağımsız örneklemler t-testi ve tek yönlü ANOVA istatistiksel yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre lise öğrencilerinin dijital akıcılıkları yüksek düzeyde çıkmıştır. Erkek öğrencilerin dijital akıcılık düzeylerinin kız öğrencilerin dijital akıcılık düzeylerinden anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edilmiştir. 10. sınıf öğrencilerinin dijital akıcılık düzeyleri 9. sınıf öğrencilerinin dijital akıcılık düzeylerinden anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Aileleri tarafından teknoloji kullanımları hafta içi sınırlandırılan öğrencilerin dijital akıcılık düzeyleri, aileleri tarafından teknoloji kullanımları hiç sınırlandırılmayanlarınkinden anlamlı derecede daha yüksektir. İnterneti 7 saat ve üzeri kullanan öğrencilerin dijital akıcılık düzeyleri; interneti 5-6 saat kullananlardan, 3-4 saat kullananlardan, 1-2 saat kullananlardan ve 1 saatten az kullananlardan anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. İleri düzey programlama bilen öğrencilerin dijital akıcılıkları; programlama bilmeyenlerden ve programlama yapmayı başlangıç seviyesinde bilenlerden anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. İnternete masaüstü bilgisayardan bağlananların dijital akıcılık düzeyleri; internete akıllı telefondan, tablet bilgisayardan, dizüstü bilgisayardan bağlananlardan anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin dijital akıcılık düzeyleri; kayıtlı oldukları okul türüne, BİLSEM öğrencisi olma durumuna, sosyal ağ kullanım sıklığına göre anlamlı farklılık göstermemiştir.en_US
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine the digital fluency levels of high school students and to examine their digital fluency levels in terms of various variables. The research is a descriptive study patterned on the screening model. In the 2021-2022 academic year, 698 students from 5 different types of high schools studying in the Central district of Çanakkale province participated in the study. In order to measure the digital fluency levels of students, the "Digital Fluency Scale" developed by Demir and Odabaşı (2022) for university students has been adapted for high school students. The data were collected through the online form. The research data were analyzed using independent samples t-test and one-way ANOVA statistical methods. According to the research findings, high school students have a high level of digital fluency. It has been found that the digital fluency levels of male students are significantly higher than the digital fluency levels of female students. The digital fluency levels of 10th grade students were found to be significantly higher than the digital fluency levels of 9th grade students. The digital fluency levels of the students whose technology use was restricted by their families on weekdays are significantly higher than those of those whose technology use was not restricted by their families at all. The digital fluency levels of students who use the Internet for 7 hours or more were found to be significantly higher than those who used the Internet for 5-6 hours, those who used it for 3-4 hours, those who used it for 1-2 hours, and those who used it for less than 1 hour. The digital fluency of students who know advanced programming was found to be significantly higher than those who do not know programming and those who know programming at the initial level. The digital fluency levels of those who connected to the Internet from a desktop computer were found to be significantly higher than those who connected to the Internet from a smartphone, tablet computer and laptop. The digital fluency levels of the students did not significantly differ according to the type of school they were enrolled in, the status of being a BILSEM student, and the frequency of social network use.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDijital Akıcılıken_US
dc.subjectLise Öğrencilerien_US
dc.subjectDijital Yeterliliken_US
dc.subjectDijital Yerlien_US
dc.subjectDijital Göçmenen_US
dc.subjectDijital Okur-Yazarlıken_US
dc.subjectDigital Fluencyen_US
dc.subjectHigh School Studentsen_US
dc.subjectDigital Proficiencyen_US
dc.subjectDigital Nativeen_US
dc.subjectDigital Immigranten_US
dc.subjectDigital Literacyen_US
dc.titleLise öğrencilerinin dijital akıcılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of digital fluency levels of high school students in terms of various variablesen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.institutionauthorEçier, Emre
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record