Ortaokul öğrencilerinin özetleme becerilerini kullanmada dijital hikayelerin etkisi
Abstract
Ortaokul öğrencilerinin özetleme becerilerindeki eksiklik ve sıkıntıların, öğrencilerin özetlemeyi sıkıcı ve gereksiz bulmalarından, özetleme teknikleri konusunda bilgi eksikliklerinden ve özetlemenin günümüz teknolojilerine uyum sağlamamasından kaynaklanmaktadır. Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin özetleme becerilerinin gelişmesinde dijital hikayelerin etkisini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden 'Eylem Araştırması' deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Çanakkale İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı Merkez ilçede bulunan bir imam hatip ortaokulunun 6. sınıfına devam eden 27 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacı günlüğü, öğrenci günlüğü, öğrenci özet metinleri, Özetlemeye Yönelik Tutum Ölçeği, Ön Algı Açık Uçlu Öğrenci Anketi, Son Algı Açık Uçlu Öğrenci Anketi, Öykü Özeti Değerlendirme Dereceli Puanlama Anahtarı, Araştırmacı Günlüğü, Öğrenci Günlüğü olmak üzere 6 veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde SPSS 26.0 kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz uygulanmıştır. Çalışmada elde verilere göre, öğrencilerin özetlemeye karşı olumlu algılar olduğu fakat özetleri dijital hikâyeye dönüştürme uygulamaları öncesi öğrencilerde bilgi eksiği ve özet yazmaya karşı isteksizlik olduğu gibi olumsuz algılar olduğu sonucuna varılmıştır. Özetleme uygulamaları öncesinde elde edilen bulgulardan hareketle özetleme uygulamaları yapılmış öğrencilerin genel olarak özet yazabildikleri tespit edilmiştir. Ancak teknik bilgi ve okuduğunu anlama becerilerinin eksikliğinden kaynaklanan kısımların eğitimle tamamlanması öğrenciler üzerinde olumlu bir etki göstermiştir. Son algı sorularına verdikleri cevaplardan hareketle öğrencilerin özetlerini dijital hikâyeye dönüştürme konusunda istekli oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin özetlerini dijital hikâyeye dönüştürmesi özetleme becerileri üzerinde olumlu bir etki göstermiştir. The shortcomings and difficulties in the summarization skills of secondary school students are due to the fact that the students find summarizing boring and unnecessary, their lack of knowledge about summarization techniques, and the incompatibility of summarizing with today's technologies. The purpose of this research is to determine the effect of digital stories on the development of secondary school students' summarization skills. The study group of the research consists of 27 students attending the 6th grade of an imam hatip secondary school in the central district of Çanakkale Provincial Directorate of National Education in the 2022-2023 academic year. In the study, 6 data collection tools were used: researcher diary, student diary, student summary texts, Attitude towards Summarization Scale, Pre-Perception Open-Ended Student Questionnaire, Post-Perception Open-Ended Student Questionnaire, Story Summary Evaluation Rubric, Researcher's Diary, and Student's Diary. SPSS 26.0 was used in the analysis of quantitative data in the study. Descriptive analysis was applied in the analysis of qualitative data. In the study, "Action Research" design, which is one of the qualitative research methods, was used. In order to determine whether the applications developed for problems related to summarization skills in the study solve these problems, this design was found suitable for the study. The study group of the research consists of 27 students attending the 6th grade of an imam hatip secondary school in the central district of Çanakkale Provincial Directorate of National Education in the 2022-2023 academic year. According to the data obtained in the study, it was concluded that students had positive perceptions towards summarizing, but there were negative perceptions such as lack of knowledge and reluctance to write summaries before the implementation of converting summaries into digital stories. Based on the findings obtained before the summarization practices, it was determined that the students who were made to summarize were able to write summaries in general. However, the completion of the parts resulting from the lack of technical knowledge and reading comprehension skills with education had a positive effect on the students. Based on the answers they gave to the last perception questions, it was determined that the students were willing to transform their summaries into digital stories. Converting students' summaries into digital stories had a positive effect on their summarization skills.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rrW0F51mbRzW06nb1X62I3tr6ibQ_v624icEzG2JTn7phttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5143