İlkokul hayat bilgisi dersinde oyun tekniğinin kullanım sürecine yönelik öğretmen görüşleri
Abstract
Bu araştırmada ilkokul hayat bilgisi dersinde oyun tekniğinin kullanım sürecine yönelik öğretmen görüşlerini belirlemek ve öğretmenlerin hayat bilgisi dersinde kullanılan oyun yöntemlerine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Yöntem olarak nitel model kullanılmış, nitel veriler için yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırma çalışma grubunu 2021-2022 Eğitim Öğretim yılında Aksaray İl Merkezinde bulunan ilkokullarda görev yapan 17 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma için araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu oluşturulmuştur. Hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu için eğitim alanında bir uzmanın görüşü alınmış ve gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu sınıf içerisinde dersin uygulanma durumu, öğretmenlerin ders işlenişi hakkında genel algıları ve ders içerisindeki yöntemler hakkında bilgi almak metoduyla hazırlanmış olup okulların öğretmenler odası bölümünde sessiz ve sakin bir ortamda 17 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formunun analizinde kodlar ve kategoriler oluşturulmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formunun her bir sorusu için tablolar oluşturulmuş tabloların içerisinde kategori, kod, katılımcılara ve frekansa yer verilmiştir. Her kategoride yer kodlarla ilgili tabloların altına açıklamalar yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin hayat bilgisi dersinin hayata yakın oluşu ile kendilerini derse daha yakın hissettikleri ortaya konmuştur. Öğrenciler kendilerine yakın olan hayat bilgisi dersini sevmişler ve bu derste olan başarıları olumlu şekilde etkilenmiştir. Hayat bilgisi dersinde öğretmenlerin öğrenciyi aktif hale getirecek yöntemler, öğrenciyi pasif bırakacak yöntemler ve derste kullanılacak materyaller şeklinde yöntemler kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çoğunlukla öğrencilerin aktif hale geleceği yöntemlerin kullanıldığı sonucu ortaya çıkmaktadır. Öğrencilerin dersin çoğunda aktif olması onlara kazanımların daha kolay aktarılmasını sağlar. Öğrencilere ders içerisinde oyun gibi aktif yöntemlerle bilgi aktarımı yapmak onların hem dikkatini çeker hem de başarılarını artırır. Öğrencinin dersi ve yöntemi benimsemesi ve sevmesinin temel sebebi öğrenciyi sınıf ortamında aktif hale getirmek olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Oyun yöntemi kullanılarak ders işlemek ya da öğrenciyi aktifleştirecek yöntem ve teknikleri kullanmanın öğretmenler açısından daha çok tercih edildiği ve derslerde kullanıldığı sonucu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin ders işleme konusunda öğrencileri derse katmaktan yana oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Derse katılan öğrencinin dersi sevme ve ders esnasında eğlenceli vakit geçirdiği sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it was aimed to determine the views of teachers on the process of using the game technique in the primary school life studies lesson and to reveal the opinions of the teachers about the game methods used in the life studies lesson. A qualitative model was used as a method, and a semi-structured interview form was applied for qualitative data. The study group of the research consists of 17 classroom teachers working in primary schools in Aksaray City Center in the 2021-2022 academic year. A semi-structured interview form prepared by the researcher was created for the study. For the semi-structured interview form prepared, the opinion of an expert in the field of education was taken and necessary corrections were made. The semi-structured interview form was prepared with the method of getting information about the implementation of the lesson in the classroom, the general perceptions of the teachers about the teaching of the lesson and the methods in the lesson, and it was applied to 17 classroom teachers in a quiet and calm environment in the teachers' room of the schools. Codes and categories were created in the analysis of the semi-structured interview form applied. Tables were created for each question of the semi-structured interview form, and categories, codes, participants and frequency were included in the tables. In each category, explanations are given under the tables related to the place codes. As a result of the research, it has been revealed that the students feel closer to the lesson as the life studies lesson is close to life. Students liked the life studies course that was close to them and their success in this course was positively affected. It has been concluded that teachers use methods that will activate the students, methods that will keep the students passive, and materials to be used in the lesson in the life studies lesson. Mostly, it emerges as a result of using methods that will enable students to become active. The fact that students are active in most of the lesson makes it easier to transfer the gains to them. Transferring information to students with active methods such as games attracts their attention and increases their success. It has been concluded that the main reason for the student to adopt and love the lesson and method is to make the student active in the classroom environment. It has been concluded that teaching lessons using the game method or using the methods and techniques that will activate the students are more preferred by the teachers and used in the lessons. It has been concluded that the teachers are in favor of including the students in the lesson. It was concluded that the student who attended the lesson liked the lesson and had a fun time during the lesson.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8riFflUDh4Yx6la3OPOIIdcd8-l4D-CLbY_VOXZUKoYhshttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5076