Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorKartal, Osman Yılmaz
dc.contributor.advisorÇağatay, Şefika Melike
dc.contributor.authorBeğer, Sedef
dc.date.accessioned2023-12-11T19:56:58Z
dc.date.available2023-12-11T19:56:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUbdRnTXwRdORh2ZJnTCBcBXnG7uV5UMzm9CKxj7tMucN
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4745
dc.description.abstractBu araştırma, ilkokul 4. Sınıf öğretmenlerinin düşünen okul düşünme iklimi standartlarının gerçekleştirme düzeylerinin incelenmesi, sınıf öğretmenlerinin epistemik baskı ve epistemik özgürlük düzeylerinin incelenmesi, sınıf öğretmenlerinin düşünen okul düşünme iklim standartlarının gerçekleştirme düzeyi ile epistemik baskı ve epistemik özgürlük düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya, Yalova il merkezi ve ilçelerinde bulunan 101 ilkokul 4. Sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma'nın veri toplama sürecinde, "Eğitime İlişkin Epistemik Baskı ve Epistemik Özgürlük Düzeyi Belirleme Ölçeği" ile "Teaching And Learning Strategies For The Thinking Classroom" isimli çalışmada belirlenilen öğretmen standartlarından yola çıkılarak ve uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından oluşturulan "Düşünen Okul Düşünme İklimi Öğretmen Standartları" adlı Analitik Rubrik kullanılmıştır. İlkokul 4. sınıf öğretmenleri tarafından düşünen okul düşünme iklimi standartlarının gerçekleştirilme orta düzeyde bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin epistemik baskıyı kabul düzeyleri yüksek düzeyde, epistemik baskıda bulunma düzeyleri düşük düzeyde, epistemik özgürlüğe sahip olma düzeyleri ve eğitime yönelik epistemik özgürlük yaklaşım düzeyleri yüksek düzeyde bulunmuştur. Düşünen okul düşünme iklimi öğretmen standartlarının sınıf öğretmenleri tarafından gerçekleştirilme düzeyi ile epistemik baskıda bulunma düzeyleri arasında negatif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki gözlenmiştir. İlkokul 4. sınıf öğretmenlerinin düşünen okul düşünme iklim kültürü standartlarını gerçekleştirme düzeyleri eğitime yönelik olarak epistemik baskı ve epistemik özgürlük parametrelerini açıklamada anlamlı olmadığı ve ilkokul 4. sınıf öğretmenlerinin eğitimlerini gerçekleştirdikleri sınıflarda çokkültürlü öğrenci popülasyonun olması, çokkültürlü sınıf iklimine yönelik olarak duyuşsal durumları ve çok kültürlü eğitimi mesleki özyeterliklerine yönelik inanç düzeylerinin düşünen okul düşünme iklim kültürü standartlarında belirleyici olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractInvestigation of the feasibility of thinking school thinking climate culture in primary school curriculum practices. The study aims to investigate of the feasibility of thinking school thinking climate culture in primary school curriculum practices. In addition, the study aims to investigate the realization level of thinking school thinking climate culture standards 4th grade teachers and the level of educational related epistemic oppression and epistemic freedom. Also the aim of the study is to investigate that whether there is a relationship between the realization level of thinking school thinking climate culture standards and the level of educational related epistemic oppression and epistemic freedom. 101 primary school 4th grade teachers were participated in this research from various schools in Yalova and its districts. This research is a quantative study and follows a correlational design. The data collection tools were used "Epistemic Violence-Freedom Scale" and an analytic rubric "Thinking School Thinking Climate Culture Teachers' Standards" based on teacher standards in a study titled "Teaching And Learning Strategies For The Thinking Classroom" prepared by researcher after taking expert opinion had been used. The level of realization of thinking school thinking climate standards by primary school 4th grade teachers was at a moderate level. The level of acceptance of epistemic oppression was found to be high by 53.2%, the level of epistemic oppression was low with 48.3%, the level of epistemic freedom was found to be high with 64.4%, and the tendency for epistemic freedom during education was found to be high with 58.4%. It has also been observed that there is a significant weak negative correlation between the level of realization of the thinking school thinking climate teacher standards by classroom teachers and the possibility of epistemic oppression. It was determined that primary school 4th grade teachers' levels of realizing school thinking climate culture standards were not meaningful in explaining the epistemic oppression and epistemic freedom parameters for education. It has been also found that the presence of a multicultural student population in the classrooms where primary school 4th grade teachers carry out their education, their affective states towards the multicultural classroom climate, and their belief levels about the professional self-efficacy of multicultural education are not determinant in the standards of thinking school thinking climate culture.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDüşünme İklimi, Epistemik Baskı, Epistemik Özgürlük, Düşünen Okulen_US
dc.subjectThinking Climate, Epistemic Oppression, Epistemic Freedom, Thinking Schoolen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimen_US
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokullarda düşünen okul düşünme iklim kültürünün epistemik baskı-epistemik özgürlük bağlamında incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe investigation of thinking school thinking climate culture in primary schools in the context of epistemic opression-epistemic freedomen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentÇOMÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage117en_US
dc.institutionauthorBeğer, Sedef
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid779606en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record