Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorArslan, Hasan
dc.contributor.authorÇalıkoğlu, Alper
dc.date.accessioned2023-09-09T12:28:02Z
dc.date.available2023-09-09T12:28:02Z
dc.date.issued2017en_US
dc.date.submitted2017-08-23
dc.identifier.citationÇalıkoğlu, A. (2017) Factors influencing faculty involvement in internationalization: A mixed methods study on rationales, incentives and barriers . Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4549
dc.description.abstractDue to recent academic, political, economic and socio-cultural developments, internationalization has become a multidimensional priority in higher education. Universities have started to develop and implement various strategies to enhance opportunities for internationalization and reduce the hindering influence of barriers. Faculty perspectives have gained greater attention in these strategies since faculty play a critical role in accomplishing individual and institutional goals as a core body of higher education. The aim of this research is to examine factors influencing faculty involvement in internationalization. By employing a mixed-methods design, the research investigates the influential roles of rationales, incentives and barriers in faculty involvement in internationalization. Data were collected sequentially in two countries: Turkey and the United States (US). For the quantitative phase, a survey was administered to faculty members in Turkey (n=973). For the qualitative phase, semi-structured interviews with faculty members and administrative participants were carried out in two public research universities in the Southwestern region of the US (n=22). Descriptive, correlational and causal analyses for the quantitative part and thematic analysis for the qualitative part were run over the collected data. Findings indicated that rationales and incentives are strong predictors of faculty involvement in internationalization. Also, the influence of barriers on faculty involvement was found to be very limited. Faculty who have strong rationales, previous experiences and internal motivations for internationalization find ways to overcome barriers by means of personal endeavors and institutional support mechanisms. Findings are discussed and recommendations for practice and further research are provided.en_US
dc.description.abstractAkademik, politik, ekonomik ve sosyo-kültürel alanlarda ya"anan de#i"imler uluslararas la"may yüksekö#retimde çok boyutlu bir gündem maddesi haline getirmi"tir. Uluslararas la"mada ba"ar l olmak isteyen birçok üniversite konu ile ilgili çe"itli stratejiler geli"tirerek, payda"lar n n uluslararas la"maya kat l m n te"vik etmekte ve önlerine ç kan engelleri kald rmaya çal "maktad r. Bu noktada, yüksekö#retimde temel payda"lar ndan olan ö#retim elemanlar n n uluslararas la"ma ile ilgili bak " aç lar bireysel ve kurumsal hedeflere ula"ma konusunda daha da büyük önem kazanmaya ba"lam "t r. Bu çal "man n amac ö#retim elemanlar n n uluslararas la"maya kat l m n etkileyen faktörlerin ara"t r lmas d r. Çal "mada, karma yöntemden hareketle gerekçelerin, te"viklerin ve engellerin ö#retim elemanlar n n uluslararas la"maya kat l m üzerindeki rolü incelenmektedir. Veriler birbirini takip eden süreçlerde, Türkiye ve Amerika Birle"ik Devletleri nde (ABD) toplanm "t r. Nicel veriler, Türkiye deki ö#retim elemanlar ndan çevrimiçi anket yoluyla (n=973), nitel veriler ise ABD nin güneybat bölgesinde yer alan iki devlet ara"t rma üniversitesinde gerçekle"tirilen yar -yap land r lm " mülakatlarla elde edilmi"tir (n=22). Veriler, nicel bölümde tan mlay c , ili"kisel ve nedensel, nitel bölümde ise tematik analiz teknikleri ile çözümlenmi"tir. Bulgular, gerekçelerin ve te"viklerin, ö#retim elemanlar n n uluslararas la"maya kat lmas nda iki önemli yorday c oldu#unu göstermi"tir. Ayr ca, engellerin ö#retim elemanlar n n uluslararas la"maya kat l m üzerindeki etkisi oldukça s n rl bulunmu"tur. Uluslararas la"ma konusunda güçü gerekçeleri ve deneyimleri olan, içsel motivasyonu yüksek ö#retim elemanlar , ki"isel giri"imler ve kurumsal te"vik mekanizmalar yard m yla engelleri a"abilmektedir. Bu bulgular do#rultusunda, ara"t rma ve uygulama için öneriler getirilmi"tir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAkademisyenleren_US
dc.subjectAcademiciansen_US
dc.subjectMesleki Başarıen_US
dc.subjectOccupational Successen_US
dc.subjectTeşvikleren_US
dc.subjectIncentivesen_US
dc.subjectUluslararasılaşmaen_US
dc.subjectInternationalizationen_US
dc.subjectYükseköğretimen_US
dc.subjectHigher Educationen_US
dc.subjectÖğretim Elemanlarıen_US
dc.subjectInstructorsen_US
dc.subjectİş Başarısıen_US
dc.subjectWork Successen_US
dc.titleFactors influencing faculty involvement in internationalization: A mixed methods study on rationales, incentives and barriersen_US
dc.title.alternativeÖğretim elemanlarının uluslararasılaşmaya katılımını etkileyen faktörler: Gerekçeler, teşvikler ve engeller üzerine bir karma yöntem çalışmasıen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.institutionauthorÇalıkoğlu, Alper
dc.relation.tubitakinfo:eu-repo/grantAgreement/TUBITAK/SOBAG/2214-A
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record