Examining the stakeholders' perspectives for universities' social responsibilities: The Case of the Faculty of Education, Çanakkale
Citation
Batur, Ö. (2015). Examining the stakeholders' perspectives for universities' social responsibilities: The Case of the Faculty of Education, Çanakkale. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Yükseköğretim kurumları, her ulus tarafından sosyal ve ekonomik gelişimin anahtar unsurları olarak görülmektedir. Öğretim ve araştırma, yükseköğretim kurumlarının sorumlulukları arasında öne çıkmaktadır. Diğer taraftan üçüncü görevi olarak değerlendirilen 'topluma hizmet' sorumluluğu, halen tartışılan bir unsurdur. Bu araştırmanın amacı, paydaşların yükseköğretim kurumlarının sosyal sorumluluklarına yönelik algıların incelenmesi, bu konudaki karşılıklı beklentileri ve gelecekte bu sorumlulukların yerine getirilebilmesi için üniversitelerin üstlenmesi gereken sorumlulukları belirlemektir. Araştırma bağlamında gerekli verilere ulaşabilmek için karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel bölümü için 22 kişilik çalışma gurubu ile yarı yapılandırılmış görüşmeler ve ilgili konuda doküman analizi yapılmıştır. Nitel analizlerde NVivo 10 paket programı kullanılmıştır. Nicel bölüm için, tamamen nitel verilerden elde edilen ve araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek kullanılarak, araştırmanın evrenini oluşturan 2014-2015 akademik yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi'nde Eğitim gören 690 kişilik seçkili örnekleme anket uygulanmıştır. Nicel analizlerde SPSS 21.0 programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, üniversitenin sosyal sorumluluk uygulamaları hususunda katılımcıların bilgilerinin oldukça az olduğu, fakat beklenti seviyelerinin yüksek olduğu görülmüştür. Katılımcılar, eğitimsel ve kültürel gelişime yönelik girişimleri, çevresel problemlere yönelik uygulamaları ve kurum içinde sosyal sorumluluk projelerini planlayan ve uygulayan özel birimlerin oluşturulmasını, üniversitelerin gelecekti sorumlulukları arasında görmektedir. Lisans öğrencilerinin değerlendirme sonuçlarına göre ise, ilgili kurumun sosyal sorumluluklarını gerçekleştirme düzeyinin orta derecede olduğu tespit edilmiştir. Higher education institutions are the key drivers of social and economic development in every nation. Teaching and research come forth amongst institutions' fundamental responsibilities, whereas the 'third mission' or 'social service' is still under debate. Accordingly, the purpose of this research is to examine stakeholders' perspectives for higher education institutions' social responsibilities in order to understand how they regard the 'social responsibility' phenomenon on behalf of universities, their mutual expectations and ideas for the future considerations of universities' in terms of social responsibilities. A mixed methodology is utilized in order to reach the relevant data. For the qualitative part of the research, semi-structured interviews are conducted with a study group of 22 participants and various related documents are analyzed. Qualitative analysis is done by using NVivo 10 software program. For the quantitative part of the research, a survey is utilized with a scale developed to assess the institution's social responsibility accomplishment level from students' perspectives, with a purposefully selected sample of 690 undergraduate students from the Faculty of Education, that are enrolled in the 2014-2015 academic year at Canakkale Onsekiz Mart University. Quantitative analysis is done with SPSS 21.0 software program. Findings reveal that participants' knowledge related to the hosting institution's social applications is at a low level, while their expectations are at a high level. Participants prioritize the leadership of universities, educational and cultural development, dealing with environmental problems and forming a specific social responsibility unit, as the futuristic considerations for universities' social responsibilities. From students' perspectives, the social responsibility accomplishment level of the institution is found at a moderate level.