Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorEskimen, Ayşe Derya
dc.date.accessioned2020-04-25T01:09:05Z
dc.date.available2020-04-25T01:09:05Z
dc.date.issued2019-03-26
dc.identifier.citationEskimen, A. D. (2019). Lise öğrencilerinin edebiyata ilişkin metaforları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(Özel Sayı 1), 1-10.en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17244/eku.492724
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/2164
dc.descriptionEskimen, Ayşe Derya, (Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Eğitim Fakültesi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya, Türkiye)en_US
dc.description.abstractBu araştırma, lise öğrencilerinin edebiyata yönelik algılarını, metaforlar yardımıyla ortaya koymayı amaçlamaktadır. Metafor ve eğitim kavramları birbirleriyle ilişkilidir. Zira metafor ve metaforik düşünce, öğrencilerin dünyayı anlamlandırma biçimlerini gösterme, onların edebiyat gibi soyut bir kavrama yönelik düşüncelerini ve tutumlarını belirleyebilme yönleriyle önemlidir. Buna yönelik olarak çalışmada, öğrencilerden edebiyata ilişkin metafor üretmeleri ve “Edebiyat ….…. gibidir/benzer, çünkü; ………” şeklinde oluşturulmuş cümleyi doldurmaları istenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, Kütahya’da bir devlet okulunda eğitimlerine devam eden lise 9-12. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniğine yer verilmiş; metaforların çözümlenmesi sürecinde eleme ve seçme, adlandırma, kategori oluşturma/geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama aşamaları takip edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulardan hareketle, 187 lise öğrencisinin 75 metafor ürettiği görülmüştür. Öğrencilerin en fazla metafor ürettikleri kategorilerin 2. ve 5. kategoriler olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin genel olarak edebiyat hakkında olumlu metafor geliştirmiş olmaları da elde edilen diğer bir başka bulgudur.en_US
dc.description.abstractThis research aims to reveal perceptions of high school students regarding literature with the help of metaphors. Accordingly the perceptions of students regarding literature concepts and this lesson were determined according to class level and gender. Metaphor and education concepts are related to each other. Yet metaphor and metaphorical ideation is important for students to show the ways in which they sense the world and to determine their thoughts and attitudes towards an abstract understanding such as literature. With this intention, in this study the students were asked to make metaphors regarding literature and were asked to fill the questionnaire formed as “Literature is like/similar to ….…., because; ………”. High school students in 9th-12th grade educated in a state school in Kütahya form the participants of research. Among qualitative research designs “Phenomenology” was used in the research. In analysis of data, content analysis method was included and in analysis period of metaphors elimination and selection, naming, categorizing, validity and reliability, frequency stages were followed. Based on findings obtained from research, it was found out that students can form valid metaphors regarding literature, these metaphors are highly positive and in this sense students are aware of the importance of literature. Based on the findings obtained from the study, it was observed that 187 high school students produced 75 metaphors. It has been determined that the categories that students produce most metaphors are the second and fifth categories. Another finding is that students develop a positive metaphor about literature in general.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectMetaforen_US
dc.subjectEdebiyaten_US
dc.subjectLise öğrencilerien_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectMetaphoreen_US
dc.subjectLiteratureen_US
dc.subjectHigh school studentsen_US
dc.titleLise Öğrencilerinin Edebiyata İlişkin Metaforlarıen_US
dc.title.alternativeHigh School Students’ Metaphors About Literatureen_US
dc.typearticleen_US
dc.authorid0000-0002-9155-9971en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record