Yönetim süreçleri açısından yöneticilerin duygu yönetimi davranışları
Künye
Çoruk, A. (2012). Yönetim süreçleri açısından yöneticilerin duygu yönetimi davranışları. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bireyler günlük hayatta ve iş yaşamlarında birçok duygu yaşamaktadırlar. Bireylerin yaşamlarında duyguların önemli bir yeri vardır. Duygular, bireylerin kararlarını vermelerinde, faaliyetlerini belirlemelerinde yardımcı olmakta ve bireylerin gelecekteki davranışlarının biçimlendirilmesinde belirleyici olmaktadır. Bireylerin günlük yaşantılarının büyük bir bölümünde çeşitli duygu ve heyecanların izleri görülmektedir. İçinde bulunulan duygusal duruma bağlı olarak duygular bireyleri başarılı veya başarısız kılabilir. Duygular, davranışları pek çok şekilde etkileyebildiğinden örgütteki davranışları anlamak açısından önemlidir. Duygular, örgütsel yaşamın ve yönetimin ayrılmaz bir parçasıdır ve örgütsel kararları etkilemektedir. Çağdaş örgütlerde duyguya daha çok önem verilmekte, duygular çalışanlar ve yöneticiler tarafından farklı yöntemlerle yönetilmekte ve kontrol edilmektedir. Çağdaş örgütlerde önemli bir yeri olduğu kabul edilen duyguların, geleceğin işgücünü oluşturacak bireylerin yetişmesinde önemli bir yeri olan üniversitelerde önemi çok daha büyüktür. Hizmet sektörünün en önemli kurumlarından biri olan eğitim sektörü ve bu sektörün önemli basamaklarından birinde görev yapan öğretim elemanlarının duygularının ve duyguların yöneticiler tarafından nasıl yönetildi inin ortaya konulmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada yönetim süreçleri açısından yöneticilerin duygu yönetimi davranışları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma betimsel nitelikte bir çalışma olup, tarama modelinde ele alınmıştır. Araştırmanın uygulaması 2012 yılı Haziran ve Temmuz aylarında web sitesi üzerinden ARBİS veritabanına kayıtlı yaklaşık 47000 öğretim elemanına e-posta aracılığıyla ilgili link gönderilerek uygulanmıştır. Çalışma yaklaşık 7 hafta boyunca açık kalmış ve bu süre sonunda toplam 4843 yanıt alınmıştır. Ancak yapılan ön değerlendirme sonucunda 4375 yanıt analiz edilebilir olarak çalışmada kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak ilgili literatür ve yapılan araştırmalar taranarak ve uzman görüşleri alınarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Yönetim Süreçleri III Açısından Yöneticilerin Duygu Yönetimi Davranışları Ölçeği" ve Watson, Clark ve Tellegen (1988) tarafından geliştirilen ve Türkçe geçerlik, güvenirlik çalışması Gençöz (2000) tarafından yapılan "Pozitif ve Negatif Duygu Ölçe i (PNDÖ)" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretim elemanları, yükseköğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin duygu yönetimi davranışlarını yeterli bulmadıklarını belirtmişlerdir. Olumlu duygusal duruma sahip öğretim elemanlarının hem derslerine kendilerini daha fazla vereceği, hem de bilimsel bilgi üretme konusunda daha azimli ve istekli olacakları düşünülmektedir. Bu nedenle yöneticilerin duygu yönetimi davranışları oldukça önemlidir. Bu doğrultuda yöneticilere önemli görevler düşmektedir. Yöneticilerin etkili bir duygu yönetimi becerisine sahip olması gerekmektedir. Yöneticilerin çeşitli eğitimlerle bu yönde kendilerini geliştirmeleri gerekmektedir. Individuals live through various emotive settings and emotional experimentations in work settings as well as daily life. Revealingly, emotions and emotive modalities take very salient place in one's life. As a rule, it can be adduced that emotions are determinant variables in terms of one's processes of will and volition, of one's praxes and act/ion/s, as well as of shaping one's behaviors with respect to the future. Hence, one may easily see the traces and imprints of multi-faceted emotions and excitements within the context of one's daily life. Based on the emotional context and setting in which the individual lives, s/he may, or may not be successful at her/his work, in general. What is more, since emotions would, to a great extent, affect the nature and expression of behavior, thence, it is quintessentially important to get this in the aim to understand behaviors within the sphere of organization. Not to mention, emotions are inseparable part of organizational and administrative life, as a whole. Hence, they, as are, affect the scope, nature, and telos of organizational decisions. Thus, in contemporary organizations, emotions receive their due consideration, and, more importantly, they are controlled and managed by administrators through various means and methods. Concisely, emotions that comprise salient places within the working settings of contemporary organizations are also highly noteworthy and of overarching role at universities where the workforce and cognition-power of the future will be brought up. Of the most important sectors of service, educational sector is; hence, it is highly important, as this study aims investigating, to ascertain the ways and means that are put into practice by administrators of universities to control and ménage the emotions of academic staffs who work at one of the stairs of that sector. Thence, in this study, it is aimed that the attitudes of emotion management by administrators will be studied, analyzed and interpreted. The study is of a descriptive study in its methodology, based on hatching model. The method and application of the study have been conducted through sending e-mails to 47,000 academic staffs existing on the ARB S (Academicians Information System) database between the months June and July, 2012. The research query was open for 7 weeks during which total 4843 responses were received from them. V Nonetheless, of these responses, only 4375 query answers were used in the study as workable outputs. Additionally, in the study, following the search of related literature, the studies had done before, and the views of the professionals in the field, the techniques for datacollection were as follows: the Scale for the Attitudes of Emotions Management from Administrative Processes; the Study of Reliability and Acceptability in Turkish as developed by Watson, Clark, and Tellegen (1988); and "The Scale for Positive and Negative Emotion" (PNDÖ in Turkish / SPNE in English) as created by Gençöz (2000). As for analysis of the data acquired the following modalities were made use of: Frequency, percentage, average ascertaining, standard deviation, the-test, and the One-Way Anova / Analyasis-of-Variance. For the sake of generalization, in accord with the results of the study, academic staffs do not view that the attitudes of emotion management by administrators working at higher educational institutions in Turkey are not well enough and satisfying. From this, it may be concluded that those academic staffs who have positive emotional ethos and situation may both give their teaching duties much more efficiently as well as be more assiduous and keen in producing scientific knowledge in their respective fields. Hence, the attitudes of emotions management by administrators are saliently significant; thus, there would be many duties and missions to be discharged by the administrators who have to, foremostly, have effective emotion management. In reaching that management skill, they may be expected to develop pertinent attitudes in management via various training mea.