Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorMutlu, Gizem
dc.contributor.authorKaşlıoğlu, Özlem
dc.date.accessioned2016-12-15T12:45:21Z
dc.date.available2016-12-15T12:45:21Z
dc.date.issued2016-10
dc.identifier.citationMutlu, G. ve Kaşlıoğlu, Ö. (2016). Vocabulary Size and Collocational Knowledge of Turkish EFL Learners. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, 1231-1252.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1651
dc.description.abstractThis study aims to investigate the relationship between the receptive vocabulary size, and productive and receptive verb-noun collocational knowledge of Turkish EFL learners. The participants of this large-scale study were 326 high school students in their final year. Data were collected through a vocabulary test, a receptive verb-noun collocation test, and a productive verb-noun collocation test modelled on Gyllstad’s receptive verb-noun collocation test. The results showed that the average vocabulary size of students included approximately 8.450 word families and this finding positively correlated with collocational knowledge of the students. Additionally, it was found that students’ receptive knowledge of verb-noun collocations was broader than their productive knowledge on the same type of collocations. In line with the results of the study some of the implications related to collocation knowledge and teaching are presented at the end of the paper.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin kelime dağarcığı ile üretimsel ve algısal eşdizim bilgileri arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın katılımcıları, 326 lise son sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler, kelime testi, algısal fiil-isim eşdizimleri testi ve bu test üzerine modellenen üretimsel fiil-isim eşdizimleri testiyle toplanmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin dağarcığının ortalama 8.450 kelime ailesinden oluştuğunu ve eşdizim bilgileriyle pozitif korelasyon içinde olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak, öğrencilerin algısal fiil-isim eşdizim bilgilerinin üretimsele kıyasla daha fazla olduğu görülmüştür. Çalışmanın sonunda, sonuçlara dayanarak eşdizim bilgisine ve öğretimine ilişkin çıkarımlara yer verilmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectcollocationen_US
dc.subjectreceptive vocabulary sizeen_US
dc.subjectproductive knowledgeen_US
dc.subjectreceptive knowledgeen_US
dc.subjecteşdizim bilgisien_US
dc.subjectkelime dağarcığıen_US
dc.subjectüretimsel bilgien_US
dc.subjectalgısal bilgien_US
dc.titleVocabulary Size and Collocational Knowledge of Turkish EFL Learnersen_US
dc.title.alternativeİngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Türk Öğrencilerin Kelime Dağarcığı ve Eşdizim Bilgisien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR191560en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record