Portage Erken Eğitim Programının 5–6 Yaş Çocuklarının Gelişimleri İle Aile Katılım Düzeyleri Üzerindeki Etkisi
Citation
Biber, K. ve Ural, O. (2016). Portage Erken Eğitim Programının 5–6 Yaş Çocuklarının Gelişimleri İle Aile Katılım Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, 1181-1204.Abstract
Bu araĢtırma, Portage Erken Eğitim Programının 5–6 yaĢ çocuklarının geliĢimleri ile aile katılım düzeyleri üzerindeki etkisini incelemek amacıyla gerçekleĢtirilen deneysel bir çalıĢmadır. AraĢtırmanın örneklemini Balıkesir il merkezinde bulunan ve Balıkesir Ġl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı iki ilköğretim okulunun anasınıfına devam eden, aileleriyle yaĢayan 5-6 yaĢ grubu 64 çocuk ve bu çocukların aileleri oluĢturmaktadır. Ön-test–son-test kontrol grubu modelinin kullanıldığı araĢtırmada çalıĢma gruplarının oluĢturulmasında “grup eĢleĢtirme” tekniği kullanılmıĢtır. Deney ve kontrol gruplarını oluĢturan 5-6 yaĢ çocuklarına iliĢkin demografik veriler araĢtırmacı tarafından hazırlanan “KiĢisel Bilgi Formu” ile, geliĢim alanlarına yönelik veriler “Portage GeliĢim Ölçeği” kullanılarak, aileye yönelik veriler “KiĢisel Bilgi Formu” ve “Aile Katılım Ölçeği” kullanılarak toplanmıĢtır. Deney gruplarına Portage Erken Eğitim Programı araĢtırmacı tarafından 20 hafta süreyle uygulanmıĢtır. Verilerin analizlerinde yüzde ve frekans dağılımlarının yanı sıra, araĢtırmanın hipotezlerini test etmek için parametrik istatistiklerden t testi kullanılmıĢtır. Çocukların anne babalarına iliĢkin demografik sonuçlar, genel olarak eğitim seviyesinin düĢük olduğunu aynı zamanda gelir durumlarının da düĢük olduklarını göstermektedir. Aileleriyle yaĢayan deney ve kontrol gruplarında yer alan 5-6 yaĢ çocuklarının Portage GeliĢim Ölçeği ön-test puanları ararsında anlamlı bir farklılık bulunmazken, Portage Erken Çocukluk Eğitim Programının uygulandığı deney gruplarında son-testte anlamlı farklılık saptanmıĢtır. Bu durum uygulanan programın etkililiğine iĢaret etmektedir.Deney gruplarında ailelerin, aile katılımına iliĢkin düĢünceleri olumlu yönde değiĢmiĢtir. Ailelerin çocukların geliĢimlerine yönelik böyle programlara gereksinim duyduğu görülmektedir.
Aile destekli programların okul öncesi eğitimin kalıcılığı, etkililiği açısından katkı sağladığı görülmektedir. Bu sonuca dayanarak aile destekli, çocuklar için uygulanan eğitim programının hem çocuklar için hem de aile için etkililiğinden söz etmek mümkündür. This research is an experimental study implemented to investigate the effects of PORTAGE early education program on family involvement and development of children at the age of 5-6. The study groups consist of 64 children who are 5 to 6 years old and attend kindergarten classrooms in public primary schools in Balıkesir city center. Pre-test- post-test control group design was used in the study and the group matching technique is used for composing the study groups. Demographic data related to 5 to 6 years old children of experiment and control groups was gathered by using “Personal Information Form” composed by researcher, information about children‟s developmental domains was gathered using “Portage Development Scale,” and the data related to families and “Family Involvement Scale”. Portage Early Childhood Education Program was implemented by the researcher in twenty-week period. Besides percentage and frequency distribution, t-tests for independent and paired samples, one of the parametric statistics, were used to test research hypothesis. The demographic information about the parents of children who are on study group shows that parents‟ education level is low, in parallel with low level of income. While there was no statistically significant difference in the Portage Development Scale points of the 5 to 6 years old children in Experiment and Control Group before the implementation of the program, statistically significant difference was detected in post-test points of experiment groups in which Portage Early Childhood Education Program was applied. The ideas of families and responsible people about family involvement have positively changed. Due to the results of the study, education program applied has a meaningful effect on experiment groups. It can be seen that family involvement programs contribute to permanence and effectiveness of early childhood education. On the basis of the results, it is possible to say that the family involvement program for children has an impact on both children and families.
Collections
The following license files are associated with this item: