Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorCengizhan, Sibel
dc.contributor.authorÖzer, Sabiha
dc.date.accessioned2016-06-01T06:37:03Z
dc.date.available2016-06-01T06:37:03Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationCengizhan, S. ve Özer, S. (2016). The effect of the 4MAT learning Style model on academic achievement and learning retention in teaching “ratio and proportions”. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 568-589.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000159970/5000164482
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1445
dc.description.abstractThe purpose of the study is to examine whether 4MAT learning pattern have an effect on academic achievement and learning retention in “ratio and proportion” subject teaching related to primary education seventh grade mathematics class. In the study, of the trial patterns, control group pretest-posttest pattern have been used. The study group consists of total 38 students from two branches who are studying at a secondary school under the ministry of national education in İstanbul, seventh grade in half term of 2014-2015 academic years. Experimental groups and control groups were selected by random sampling method; the 20 students branch was determined as experimental group and the 18 students branch as control group. The study was completed in total 5 weeks period including 2-course hours for each week. The experimental and control groups were equilibrated in terms of gender, parental educational status and pre-test scores. The groups were equilibrated in terms of gender, parental education status variables by crosstab chi-squared test. Teaching-learning activities up to 4MAT learning pattern were set up for the experimental group. However, for the control group, the activities up to traditional teaching were set up. 20 items achievement test that has item analysis was implemented to the groups as pretest before teaching, as posttest after 10 course hours teaching and as permanence test after 3 weeks period. The compliance of the data obtained from pretest, posttest and retention tests belong to the experimental and control groups to normal distribution curve was tested over Kolmogorov Smirnov and it was stated that the distributions were normal. In the light of this data, t-test was used at the level of significance. It is inferred from the findings that the learning based on 4MAT learning pattern increases the success, is more successful compared to traditional teaching and ensures permanent learning.en_US
dc.description.abstractAraştırmada ilköğretim 7. sınıf matematik dersine ilişkin “oran-orantı” konusunun öğretiminde, 4MAT öğrenme stili modelinin akademik başarıya ve öğrenme kalıcılığına etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada gerçek deneme modellerinden kontrol gruplu ön test-son test modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı birinci yarıyılında İstanbul ilinde bulunan MEB’na bağlı bir ortaokulda 7. sınıfta öğrenim gören toplam 38 kişiden oluşan iki şubedeki öğrenciler oluşturmuştur. Deney ve kontrol grupları seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilmiş, 20 kişilik şube deney, 18 kişilik şube ise kontrol grubu olarak saptanmıştır. Araştırma, haftada 2 ders saati olmak üzere toplam 5 haftalık bir süreçte tamamlanmıştır. Deney ve kontrol grupları cinsiyet, anne ve babanın eğitim durumu, ön test puanları açısından denkleştirilmiştir. Gruplar; cinsiyet, anne ve babanın eğitim durumu değişkenleri açısından çapraz tablo Kay-kare testi ile denkleştirilmiştir. Deney grubuna 4MAT öğrenme stili modeline uygun öğrenme- öğretme etkinlikleri düzenlenmiştir. Kontrol grubuna ise geleneksel öğretime uygun etkinlikler düzenlenmiştir. Madde analizleri yapılmış 20 maddelik başarı testi, gruplara öğretimleri öncesinde ön-test, 10 ders saatlik öğretim sonrasında son test ve üç haftalık zaman dilimi sonrasında kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Deney ve Kontrol gruplarının ön, son ve kalıcılık testlerinden elde edilen verilerin normal dağılım eğrisine uygunluğu Kolmogorov Simirnov ile test edilmiş ve dağılımların normal olduğu saptanmıştır. Bu veriler ışığında 0.05 anlamlılık düzeyinde t-testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulardan 4MAT öğrenme stili modeli temelinde gerçekleştirilen öğretimin başarıyı arttırdığı, geleneksel öğretime göre daha başarılı olduğu ve öğrenmenin kalıcılığını sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subject4MAT learning style modelen_US
dc.subjectRatio-proportionsen_US
dc.subjectAcademic achievementen_US
dc.subjectLearning retentionen_US
dc.subject4MAT öğrenme stili modelien_US
dc.subjectOran-orantıen_US
dc.subjectAkademik başarıen_US
dc.subjectÖğrenme kalıcılığıen_US
dc.titleThe effect of the 4MAT learning Style model on academic achievement and learning retention in teaching “ratio and proportions”en_US
dc.title.alternative“Oran-Orantı” konusunun öğretiminde 4MAT öğrenme stili modelinin akademik başarı ve öğrenme kalıcılığına etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR173401en_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record