Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorÖzkan Hıdıroğlu, Yeliz
dc.contributor.authorHıdıroğlu, Çağlar Naci
dc.date.accessioned2016-05-26T13:17:21Z
dc.date.available2016-05-26T13:17:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationÖzkan Hıdıroğlu, Y. ve Hıdıroğlu, Ç. N. (2016). Examining epistemological beliefs in explaining mathematics teachers’ approaches in mathematical modelling. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (1), 244-268.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000145799/5000154355
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1427
dc.description.abstractThe aim of the study is to examine epistemological beliefs in explaining the mathematical modelling approaches of mathematics teachers. In the study, basically dominated by a qualitative approach, quantitative and qualitative data were gathered concurrently from 35 mathematics teachers who work in Gzmir and after analysis process while interpreting the findings they were combined and compared. Qualitative data were gathered from written answer sheets of mathematics teachers on mathematical modelling problem while quantitative data were gathered from epistemological belief scale and written answer sheets with the help of the rubric prepared by researchers. In quantitative analysis, descriptive statistics and correlation analysis; in quantitative analysis descriptive analysis were applied. It was seen that there is a weak relationship between epistemological beliefs of mathematics teachers and their approaches in mathematical modelling and also epistemological beliefs predict approaches in the process in weak or moderate level. It was also seen that mathematics teachers who have a high level of epistemological belief have success in specific modelling approaches such as identifying assumptions, strategizing, interpreting and verification. It is believed that more detailed results can be obtained with studies including different modelling types and comprehensive data analysis.en_US
dc.description.abstractÇalışmanın amacı, matematik öğretmenlerinin matematiksel modellemedeki yaklaşımlarını açıklamada epistemolojik inançlarının incelenmesidir. Temel olarak nitel bir anlayışın olduğu çalışmada nicel ve nitel veriler İzmir'de görev yapmakta olan 35 matematik öğretmeninden eş zamanlı olarak toplanmış; analiz sürecinin ardından bulgular yorumlanırken birleştirilmiş ve karşılaştırılmıştır. Nitel veriler matematik öğretmenlerinin modelleme problemine ilişkin yazılı yanıt kağıtlarından, nicel veriler epistemolojik inanç ölçeğinden ve araştırmacıların hazırladığı rubrik yardımıyla yazılı yanıt kağıtlarından elde edilmiştir. Nicel veri analizinde betimsel istatistikten, korelasyon analizinden, nitel veri analizinde ise betimsel analizden yararlanılmıştır. Matematik öğretmenlerinin epistemolojik inançları ile matematiksel modellemedeki yaklaşımları arasında zayıf bir ilişki olduğu ve epistemolojik inançlarının süreçteki yaklaşımları zayıf veya orta düzeyde yordadığı görülmüştür. Epistemolojik inancı yüksek matematik öğretmenlerinin özellikle belli modelleme yaklaşımlarında (varsayımları belirleme, strateji kurma, yorumlama, doğrulama) başarılı olduklarını göstermiştir. Farklı modelleme türlerini ve kapsamlı veri analizini içeren çalışmalarla daha ayrıntılı sonuçların edinilebileceği düşünülmektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMathematical modellingen_US
dc.subjectEpistemological beliefen_US
dc.subjectMathematics teacheren_US
dc.subjectMatematiksel modellemeen_US
dc.subjectEpistemolojik inançen_US
dc.subjectMatematik öğretmenien_US
dc.titleExamining epistemological beliefs in explaining mathematics teachers’ approaches in mathematical modellingen_US
dc.title.alternativeMatematik öğretmenlerinin matematiksel modellemedeki yaklaşımlarını açıklamada epistemolojik inançlarının incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridyen_US
dc.authoridTR40737en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record