Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorİlgan, Abdurrahman
dc.contributor.authorAslanargün, Engin
dc.contributor.authorShaukat, Sadia
dc.date.accessioned2016-05-12T11:28:40Z
dc.date.available2016-05-12T11:28:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationİlgan, A., Aslanargün, E. ve Shaukat, S. (2015). Developing teacher professionalism scale: validation and reliability study. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1454-1474.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000127599/5000134979
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1412
dc.description.abstractThe research is aimed to develop a valid and reliable instrument which is will measure professionalism level of teaching profession based on literature, expert and practitioner masters’ student of educational administration program knowledge. Research sample consisted of 315 teachers from different parts of Turkey at elementary and secondary level. Exploratory followed by confirmatory factor analyses to validate the scale. Exploratory factor analyses revealed that teacher professionalism scale could have 9 dimensions with explained 58,96 % of total variance. Confirmatory factor analyses revealed acceptable indexes. Composite teacher professionalism scale’ cronbach alpha reliability coefficient was ,93. Results shows that teachers professionalism scale, includes 46 items, validated and reliable.en_US
dc.description.abstractBu araştırma, literatür, uzman ve eğitim yönetimi yüksek lisans öğrencilerinin görüşlerine dayalı olarak, öğretmenlik mesleğinin profesyonellik düzeyini betimlemeyi amaçlayan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmeyi amaç edinmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin farklı bölgelerinde ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan 315 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında geçerlik amacıyla öncelikle açımlayıcı ardında da doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi, öğretmenlik mesleğinin profesyonelliği ölçeğinin 9 boyuttan oluşabileceğini ve boyutların açıkladığı varyansın ise % 58,96 olduğunu ortaya koymuştur. Doğrulayıcı faktör analizi makul düzeylerde uyum indeksleri vermiştir. Profesyonellik ölçeğinin Alpha güvenirlik katsayı ,93 şeklinde ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, 46 madden oluşan öğretmenlik mesleğinin profesyonellik düzeyini betimleyen ölçme aracının geçerli ve güvenilir olduğunu söylemek mümkündür.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTeacheren_US
dc.subjectProfessionalismen_US
dc.subjectTeaching professionen_US
dc.subjectScale developmenten_US
dc.subjectÖğretmenen_US
dc.subjectProfesyonelliken_US
dc.subjectÖğretim profesyonelliğien_US
dc.subjectÖlçek geliştirmeen_US
dc.titleDeveloping teacher professionalism scale: validation and reliability studyen_US
dc.title.alternativeÖğretmenlik mesleği profesyonellik ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridyen_US
dc.authoridTR126668en_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record