Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorÖzyurt, Hacer
dc.contributor.authorÖzyurt, Özcan
dc.date.accessioned2016-05-11T07:07:38Z
dc.date.available2016-05-11T07:07:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationÖzyurt, H. ve Özyurt Ö. (2015). Problem solving skills and critical thinking dispositions of electric/electronic engineering students: Case of Karadeniz Technical University. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1124-1142.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000107506/5000135073
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1395
dc.description.abstractThis study aimed at examining electrical and electronic engineering students’ critical thinking dispositions and problem solving skills as well as the relationship between them. The study was conducted in a university located in Turkey in the spring semester of the 2013-2014 academic year. The study involved 190 students from the department of electrical and electronic engineering under the faculty of engineering. The California Critical Thinking Dispositions Inventory (CCTDI) was used for determining critical thinking disposition levels, and The Problem Solving Inventory (PSI) was employed for determining problem solving skill levels. The descriptive survey method was used in the study. Data were analyzed via SPSS 16.0 based on independent t-test, Kruskal-Wallis test, and Pearson’s correlation coefficient. The research results indicated that pre-service engineers had generally high-level critical thinking dispositions and problem solving skills, and that such levels did not vary by gender and grade. In addition, it was seen that there was a medium-level relationship between students’ critical thinking dispositions and problem solving skills.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı elektrik-elektronik mühendisliği öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin, problem çözme becerilerinin ve bu ikisi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma 2013-2014 bahar yarıyılında Türkiye’deki bir üniversitede yürütülmüştür. Çalışma mühendislik fakültesi, elektrik-elektronik mühendisliği bölümünden 190 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada eleştirel düşünme eğilimi düzeyinin belirlenmesi için Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (KEDEÖ), problem çözme becerisi düzeyinin belirlenmesi için Problem Çözme Ölçeği (PÇÖ) kullanılmıştır. Araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Veriler SPSS 16.0 programı ile bağımsız t-testi, Kruskal-Wallis testi ve Pearson korelasyon katsayısı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları mühendis adaylarının eleştirel düşünme eğilimi ve problem çözme becerisi düzeylerinin genel olarak yüksek olduğunu ve bu düzeylerin cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre farklılaşmadığını göstermiştir. Ayrıca öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimi ve problem çözme becerileri arasında orta düzeyde bir ilişki bulunduğu görülmüştür.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCritical thinking dispositionen_US
dc.subjectProblem solving skillsen_US
dc.subjectEngineering educationen_US
dc.subjectEleştirel düşünme eğilimien_US
dc.subjectProblem çözme becerisien_US
dc.subjectMühendislik eğitimien_US
dc.titleProblem solving skills and critical thinking dispositions of electric/electronic engineering students: Case of Karadeniz Technical Universityen_US
dc.title.alternativeElektrik/elektronik mühendisliği öğrencilerinin problem çözme becerileri ve eleştirel düşünme eğilimleri: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneğien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR39361en_US
dc.authoridTR25896en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record