dc.contributor.author | Bal, Ayten Pınar | |
dc.date.accessioned | 2015-08-27T05:49:35Z | |
dc.date.available | 2015-08-27T05:49:35Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Bal, A. (2014). Predictor Variables For Primary School Students Related to Van Hiele Geometric Thinking. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1), 259-278. | en_US |
dc.identifier.issn | 1304-9496 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/1117 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to reveal primary school students' Van Hiele geometric thinking levels in terms of gender, attitude toward geometry and mathematics achievement. The research is a study of relational screening model. In this study, it is tried to put forward the predictive power of gender, attitude toward geometry and geometric thinking level of success in mathematics classes of primary school students. The population of the study consisted of 1270 4th, 5th, 6th and 7th grade primary school students. "Van Hiele Geometric Thinking Test" and “The Scale of Attitude toward Geometry” (SATG) were used as the data collection tool in the study. Descriptive statistics, Pearson's correlation coefficient and Multiple Regression Analysis were used in the analysis of the data obtained from the study. As a result of the study, it was concluded that geometric thinking levels of the students participated in the study is low, that attitude towards geometry is moderate and that there is a significant and moderate relationship between geometric thinking scores and attitudes. Also, it was concluded that geometric thinking scores predict attitude and success variables at moderate level, but do not affect gender variable. Based on these results, giving more importance to geometry in the primary educational programs and giving seminars for teachers of mathematics are recommended. This study is limited to primary school students. However, a similar study may be carried out within the context of secondary schools and with a wider range of samples. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalıGmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin cinsiyet, tutum ve akademik baGarı değiGkenlerinin geometrik düGünme düzeylerini ne derecede yordadıklarını ortaya çıkarmaktır. AraGtırmanın çalıGma grubunu Adana ili merkez ilçelerinde yer alan beG ilköğretim okulunun 4., 5. 6. ve 7. sınıflarına devam eden ve oransız küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 1270 öğrenci oluGturmuGtur. AraGtırmada veri toplama aracı olarak, “Van Hiele Geometri DüGünme Testi” ve “Geometriye Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıGtır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, Pearson korelasyon katsayısı ve çoklu regresyon analizi uygulanmıGtır. ÇalıGmanın sonucunda araGtırmaya katılan öğrencilerin geometri düGünme düzeylerinin düGük olduğu, geometriye yönelik tutumlarının orta düzeyde olduğu ve geometrik düGünme puanları ile tutumları arasında anlamlı ve orta düzeyde (r=.58) bir iliGki olduğu sonucuna ulaGılmıGtır. Diğer taraftan geometrik düGünme puanlarının tutum ve baGarı değiGkenini orta düzeyde yordadığı, ancak cinsiyet değiGkenini etkilemediği sonucuna ulaGılmıGtır (R=.587 R2=.345). Bu sonuçlar ıGığında, özellikle ilköğretim seviyesinden baGlayarak öğrencilerin, geometrik düGünme düzeylerinin ve geometriye karGı olan tutumlarının geliGtirilmesine yönelik çalıGmaların yapılması önerilebilir. Bu araGtırma ilkokul ve ortaokul öğrencileriyle sınırlandırılmıGtır. Ancak, benzer bir araGtırma lise kapsamında ve daha geniG örneklem ile gerçekleGtirilebilir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | en_US |
dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Van Hiele Geometric thinking levels | en_US |
dc.subject | Primary school | en_US |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.subject | Geometrical attittude | en_US |
dc.subject | Van Hiele Geometrik düĢünme düzeyleri | en_US |
dc.subject | İlköğretim | en_US |
dc.subject | Matematik | en_US |
dc.subject | Geometrik tutum | en_US |
dc.title | Predictor Variables For Primary School Students Related to Van Hiele Geometric Thinking | en_US |
dc.title.alternative | İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerinin Van Hiele Geometrik Düşünme Düzeylerini Yordayan Değişkenler | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.authorid | TR102527 | en_US |
dc.relation.ispartof | Eğitimde Kuram ve Uygulama | en_US |
dc.department | [Belirlenecek] | en_US |
dc.institutionauthor | . . . | en_US |
dc.relation.publicationcategory | . . . | en_US |