Erbaş, Yahya HanDağaşan, Emre2025-05-292025-05-292024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=E_eEUHQic_C-LvhxNQn1W-JloOnvuaNWMVniBfl_rOtKGv69SDbOyt1mU1tvScjOhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/29834Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin çokkültürlülük ve küresel vatandaşlık kavramlarına ne düzeyde hâkim olduğunu ve farklı kültürel değerlere karşı hassasiyetlerini düzeylerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışma içerisinde analizler için kullanılacak olan demografik özellikler öğretmenlerin cinsiyeti, eğitim durumu, mesleki kıdemi ve öğretmenlikteki statü durumlarıdır. İlişkisel tarama modelinde ilerletilmiş olan bu araştırmada çalışmanın örneklemi basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak Balıkesir ili Altıeylül ve Karesi ilçelerindeki ilkokullarda çalışan sınıf öğretmenlerinden oluşmuştur. 370 öğretmenin 230'u (%62) kadın ve 140'ı (%38) erkektir. Çalışmada, araştırmacı tarafından hazırlanmış bilgilendirilmiş onam formu ve demografik bilgi bölümü ile Kültürel Değerlere Duyarlı Öğretmen Ölçeği (KDDÖ) ve Küresel Vatandaş Ölçeği (KVÖ) kullanılarak araştırma verileri toplanmıştır. Çalışma verilerinin analizleri, SPSS 25.00 programında yapılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen verilerin analizinde, yüzde hesaplamaları (%), frekanslar (f), aritmetik ortalamalar (x), t testi (t) ve tek yönlü varyans analizi (F), regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlık tutumları ile kültürel değerlere duyarlıkları arasında orta düzey bir ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak ise bu iki kavramın birbirlerini destekler niteliklerinin olduğu ortaya çıkmıştır.The primary aim of this research is to determine the level of knowledge that elementary school teachers have regarding the concept of multiculturalism and the related concept of global citizenship, as well as to reveal their sensitivity to different cultural values. The demographic characteristics to be used in the analysis include the teachers' gender, education level, professional seniority, and status in teaching. This research, which follows a relational screening model, uses a simple random sampling method to select elementary school teachers working in the Altıeylül and Karesi districts of Balıkesir. Of the 370 teachers, 230 (62%) are female, and 140 (38%) are male. In the study, the data were collected using an informed consent form and a demographic information section, along with the Cultural Sensitivity of Teachers Scale (CSTS) and the Global Citizenship Scale (GCS), which were developed by the researcher. The data analysis was conducted using SPSS 25.00 software. The analysis of the data involved percentage calculations (%), frequencies (f), arithmetic means (x), t-tests (t), one-way analysis of variance (ANOVA), and regression analysis. According to the research findings, a moderate relationship was found between the elementary school teachers' attitudes toward global citizenship and their sensitivity to cultural values. As a result, it was revealed that these two concepts have mutually supportive characteristics.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingKültürÇokkültürlülükKültürel DuyarlılıkKüreselleşmeKüresel VatandaşlıkSınıf ÖğretmeniCultureMulticulturalismCulturalSensitivityGlobalizationGlobal CitizenshipClassroom TeacherSınıf öğretmenlerinin küresel vatandaşlık tutumları ile kültürel değerlere duyarlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesiAn examination of the relationship between classroom teachers' global citizenship attitudes and cultural responsivenessMaster Thesis179918133