Karagül, Mehmet FatihEfe, Nevin2025-01-272025-01-272019https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwPXx98w8w9Dt_7B1_WEPycTaKfxXRNNNfd0GRxQ7npHUhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/11769Sosyal Bilimler Enstitüsü, Seramik ve Cam Ana Sanat DalıYaşamımızda her ne kadar fiziksel ve doğa koşullarına karşı ihtiyaç duyduğumuz nesneler olsa da ruhumuzu korumak ve rahatlatmak için de farklı objelere ihtiyaç duyarız. Büyü, korunma, inanış biçimleri ve sembolik anlamlarıyla kullanılan takılar bunu göstermektedir. Takılar ruhumuzu rahatlatmak için kullandığımız objelerin yanı sıra güzel görünmek, statü belirtmek gibi daha birçok anlamda karşımıza çıkmış ve insanoğlunun varoluşuyla beraber günümüze kadar gelmiştir. Biçimsel ve kullanım yönlerinde benzerlik görülmesine rağmen her ulus kendi kimliğini yansıtarak takılarını üretmiş, kullandıkları malzemeler yaşadıkları coğrafyayı, ticari gelişmişliği, el becerilerini, çağın olaylarını ve estetik anlayışlarını ortaya koymuş birer sanat eserine dönüşmüşlerdir. Gelişen dünya ve teknolojiyle birlikte takı ve süs eşyaları da gelişmiştir. 20. yüzyılda takı malzemelerinde ve tasarımlarında önemli değişikler görülmüştür. Günümüzde hâlâ devam eden değerli metallerden ve taşlardan yapılan geleneksel takıların yanında atölyelerde ve kişisel üretimlerde çeşitli malzemeler kullanılarak özgün takılar üretildiği görülmektedir. Takıda kullanılan malzeme sınırlarının ortadan kalkmasıyla seramik, cam, porselen, takı sanatında görülmeye başlanmıştır. Sosyolojik ve coğrafi yapısıyla yüzyıllardır akıllardan çıkmayan Troia, tez çalışmasında kültürel olarak takı tasarımlarına ilham vermiştir. Takılar, Troia ören yeri ve İstanbul Arkeoloji Müzesi'nde fotoğraflanan Troia buluntularından esinlenilerek, yumuşak porselen çamuru ile üretilmiştir.Although there are objects in our lives that we need for physical and natural conditions, we need different objects to protect and comfort our soul. Charms with magic, protection, beliefs and symbolic meanings indicate this. The jewelery is not only the objects we use to relax our souls, but also objects that come up to the present day with the existence of human beings, which appear in many other terms such as looking beautiful, representing status. Although there is similarity in the stylistic and usage aspects, each nation produced its jewelry by reflecting its own identity, and the materials they used turned into art works that revealed the geography, commercial development, manual skills, the events of the age and aesthetic understanding. With the developing world and technology, jewelry and ornaments are also developed. In the 20th century, significant changes were observed in jewelry materials and designs. In addition to traditional jewelery made from precious metals and stones, which still continue today, it is seen that original jewelery is produced by using various materials in workshops and personal production. With the disappearance of the materials used in jewelry, materials such as ceramics, glass and porcelain have begun to be seen in the art of jewelry. With its sociological and geographical structure, Troia, which has not been forgotten for centuries, inspired cultural designs in the thesis. Porcelain jewelery was inspired by Troia finds photographed at the archaeological museum of Troy and the Istanbul Archaeological Museum.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessGüzel SanatlarFine ArtsTroia kültürünün takı tasarımında porselen malzemeyle yorumlarıReviev of the troia culture with porcelain material for jewelry designMaster Thesis1122585195