Akyön, Fehmi VolkanYüce, Muhammed Recep2025-01-262025-01-262020https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMsx3ySaVposaeP9liEyfLDnYf1a7Bobo3BLB0DIJUt0ozhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/9203Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Afet Eğitimi ve Yönetimi Ana Bilim Dalı, Afet Eğitimi ve Yönetimi Bilim DalıÖğrenen örgüt kültürü, kurumların en küçük birimini oluşturan çalışanların kurum faaliyetleri ve olaylar karşısında sergiledikleri davranışları ortaya koyar. Bu davranışlar istikrarlı hale gelirse kültür haline gelir. Kavram olarak öğrenen örgüt ilk kez Peter Senge tarafından ortaya konulmuştur. Ölçek olarak ise Watkins ve Marsick (1997) tarafından oluşturulup Basım ve arkadaşları (2007) tarafından Türkçeye çevrilmiştir. Kavramın sürekli öğrenme, diyalog ve araştırma, takım halinde öğrenme, paylaşımcı sistemler, güçlendirilmiş çalışanlar, sistemler arası bağlantı, destekleyici liderlik şeklinde alt boyutları vardır. Krizler toplumlarda can ve mal kayıplarına neden olan bireyleri maddi, manevi, ekonomik, sosyal ve psikolojik anlamda etkileyen olaylardır. Böyle durumlarda bireylerin yardımına afet ve acil durum kurumları yetişmektedir. Bu kurumların yaptıkları faaliyetlerin başarı ve etkinliği önem kazanmaktadır. Yaşanan olaylardan çıkarımlar yapan kurumlar olması muhtemel krizlerde daha etkin bir yönetim ortaya koyacaklardır. Bu çalışmanın amacı afet ve acil durum kurumlarında çalışan personelin davranışlarını öğrenen örgüt kültürü ve kriz yönetim becerisi çarçevesinde değerlendirmektir. Acil durumlarda görev alan itfaiye, afet ve acil durum müdürlüğü ve ambulans servisi çalışanları günlük mesailerinde birçok kez kriz denebilecek vakalar ile karşılaşmaktadırlar. Bu bağlamda bu çalışma Edirne ilinde görevli itfaiye, AFAD ve il ambulans servisinde görevli personel ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğrenen örgüt kültürü ölçeği ve kriz yönetimi ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada frekans dağılımı, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri verilmiştir. Ölçeklerin faktör analizleri ve korelasyon değerleri alınmıştır. Anahtar Kelimeler: Afet, Acil durum, Öğrenen Örgüt, Öğrenen Örgüt Kültürü, Kriz, Kriz YönetimiThe learning organizational culture reveals the behaviors of employees, who constitute the smallest unit of institutions, in the face of corporate activities and events. If these behaviors become stable, they become culture. Learning organization as a concept was first introduced by Peter Senge. The scale was created by Watkins and Marsick (1997) and translated into Turkish by Basım et al. (2007). The concept has sub-dimensions such as continuous learning, dialogue and research, team learning, sharing systems, empowered employees, inter-system connection, supportive leadership. Crises are affecting individuals in the societies financially, morally that affect people financially, morally, economically, socially and psychologically. In such cases, disaster and emergency institutions come to the aid of individuals. The success and effectiveness of the activities of these institutions gain importance. Institutions making inferences from the events will put forward a more effective management in crises likely to occur. The aim of this study is to evaluate the behavior of personnel working in disaster and emergency institutions in the framework of organizational culture and crisis management skills. Firefighters, disasters and emergency departments and ambulance service employees who work in emergency situations encounter many cases that can be called crisis many times in their daily work. In this context, this study was carried out with the staff working in the fire brigade, AFAD and provincial ambulance service in Edirne province. Learning culture scale and crisis management scale were used as data collection tools. Frequency distribution, percentage, arithmetic mean and standard deviation values are given in the study. Factor analysis and correlation values of the scales were taken. Keywords: Disaster, Emergency, Learning Organization, Learning Organization Culture, Crisis, Crisis Managementtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessKamu YönetimiPublic AdministrationAfet ve acil durum kurumlarında öğrenen örgüt kültürü ve kriz yönetimi ilişkisi: Edirne ili örneğiLearning organization culture and crisis management relationship in disaster and emergency institutions; Edirne province caseMaster Thesis1143651106