Yaşar, Funda ÖrgeÖncü, Begüm2025-05-292025-05-292025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=P3dtmmHrq-mzEcmCLi1CqYTWnOWnnnyFtyaSQermxVdcZrRtgDPOWs76RDFLAWnXhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/29810Çocukların okuma alışkanlığı kazanmasında nitelikli çocuk kitaplarının büyük bir önemi vardır. Ancak piyasada, çocuk edebiyatının temel ilkeleri göz önünde bulundurulmadan özensizce hazırlanmış ve çocukları okuma eyleminden uzaklaştırabilecek pek çok kitap bulunmaktadır. Bu durum, aileler ve öğretmenler için nitelikli kitap seçiminin önemini artırmaktadır. Bu bağlamda, araştırmacıların çocuk edebiyatı eserlerini inceleyen çeşitli çalışmalar yaparak ailelere ve öğretmenlere rehberlik etmesi gereklidir. Bu çalışmada, çocuk edebiyatının en üretken yazarlarından biri olan Aytül Akal'a ait rastgele seçilen altı masal kitabı incelenmiştir. Söz konusu kitapların, dış yapı (boyut, kâğıt, kapak-cilt, sayfa düzeni, harfler, resimler) ve iç yapı (konu, tema, karakterler, dil ve anlatım, ileti, çevre) bakımından çocuk edebiyatının temel ilkelerine uygunluğu değerlendirilmiştir. Nitel bir yöntemle yürütülen çalışmada, doküman incelemesi tekniği kullanılmış ve elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, incelenen masal kitaplarının genel olarak çocuk edebiyatının temel ilkelerine uygun özellikler taşıdığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, kitapların hem dış hem de iç yapılarında bu ilkelere tam olarak uymayan bazı unsurların bulunduğu da tespit edilmiştir. Bu nedenle, çocukların yararı gözetilerek kitapların gözden geçirilmesi ve eksikliklerin giderilmesi amacıyla gerekli iyileştirmelerin yapılması önerilmektedir.Quality children's books play a crucial role in helping children develop the habit of reading. However, many books on the market are carelessly prepared without adhering to the basic principles of children's literature, which may discourage children from engaging in reading. This underscores the importance of selecting high-quality books for families and teachers. In this context, researchers should support families and teachers by conducting studies that examine works of children's literature. In this study, six fairy tale books by Aytül Akal, one of the most prolific authors of children's literature, were randomly selected and analyzed. These books were evaluated for their compliance with the basic principles of children's literature, focusing on both external structure (size, paper, cover-binding, page layout, typography, illustrations) and internal structure (subject, theme, characters, language and style, message, setting). This qualitative study employed the document analysis method, and the data obtained were analyzed through descriptive analysis. The findings revealed that the examined fairy tale books generally adhere to the basic principles of children's literature. However, certain aspects of both the external and internal structures of the books were found to deviate from these principles. Therefore, it is recommended that the books be reviewed and necessary improvements made to address these shortcomings, ensuring they better serve the needs of children.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessChildrenChildren’s LiteratureChildren’s BooksBasic Principles of Children’s LiteratureAytül AkalFairy TalesÇocukÇocuk EdebiyatıÇocuk KitaplarıÇocuk Edebiyatının Temel İlkeleriMasalAytül Akal'ın masal kitaplarının çocuk edebiyatının temel ilkeleri bağlamında incelenmesiAn analysis of Aytül Akal's fairy tale books in the context of the basic principles of children's literatureMaster Thesis1445928564