Özşen, TolgaÖzbek, Aydın2025-01-272025-01-2720161305-578Xhttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/208387https://hdl.handle.net/20.500.12428/17548Japonca'yı ikinci dil olarak konuşanlar için jestler, mimikler, sessizlik gibi sözsüz iletişim araçları kadar söze dayalı dilbilgisel ve sözcüksel kibarlık ifadeleri de mezuniyet sonrası profesyonel yaşamlarında önemli bir yer tutmaktadır. Bu çalışmada Japonca öğrenenlerin kibarlık ifadeleri ve sosyal iletişim becerilerini(sözlü-sözsüz) profesyonel iş hayatlarında etkili olarak kullanıp kullanamadıkları incelenmiştir. Özellikle çalışmamız, Japon Toplumu, Japon Toplumsal Dil Becerileri gibi Japonca'ya Sosyolinguistik açıdan yaklaşan derslerin öğretim programına (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Japonca Öğretmenliği Anabilim Dalı öğretim programı) eklendiği 2010 yılı baz alınarak bu dersleri almadan mezun olan ve bu dersleri alıp mezun olan öğrencilerin iş hayatlarında Japon meslektaşları ile iletişim kurarken zorluk yaşayıp yaşamadıkları hususuna odaklanmıştır. Bahsi geçen derslerde, mezunlar yalnızca dilbilgisel ve sözcüksel kibarlık ifadeleri öğrenmekle kalmayıp, eposta yazım kuralları, telefonla konuşma kuralları, kartvizit değişimi ve hatta iş toplantılarında hangi düzene göre oturulacağı gibi Japon iş ahlakına dayalı kuralları da teorik ve pratik olarak öğrenmişlerdir. Çalışmamıza Japonlarla iletişim halinde bulunan ve halihazırda profesyonel iş yaşamında olan 80 mezun katılmış, ve sözlü / sözsüz iletişim kurallarının eğitiminin dil eğitimindeki faydaları üzerine sosyolinguistik açıdan yaklaşılmıştır.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDil ve Dil BilimA sociolinguistic and sociocultural approach to attitudinal dispositions of graduated students toward the business Japanese languageArticle1213241208387