Yurdakul, Hüseyin ÖzdenTan, Erdi2025-05-292025-05-292025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPiR4q-ULEXhVyY6T7YQZQT-Abki9CTp3lK3VdXq3Mhjvhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/29761Ders dışı sportif etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin okula uyumlarına etkisinin incelenmesinin amaçlandığı bu çalışmaya 30 deney grubu, 30 kontrol grubu olmak üzere 60 öğrenci dahil edilmiştir. Veriler 12 haftalık uygulama öncesinde ve sonrasında Durnalı ve arkadaşları tarafından uyarlanan okula uyum ölçeğinin uygulanması ile toplanmıştır. Araştırmanın deneysel bölümünde verilerin normallik analizi için Shapiro Wilk testi kullanılmıştır. Kontrol ve deney grupları arasında ön testler arasındaki fark için normallik analizi sonuçlarına göre bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Grupların ön test ve son test puanları arasındaki fark için ise bağımlı örneklem t testi yapılmıştır. Gruplar arasındaki farkın etki büyüklüğünün belirlenmesinde Cohen d değerine bakılmıştır. Bu çalışmanın bulguları, ders dışı sportif etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin okula uyumlarını pozitif yönde etkileyebileceğini göstermektedir. Deney grubundaki anlamlı iyileşme, sportif etkinliklerin öğrencilerin sosyalleşme, kendine güven ve aidiyet duygularını artırarak okula uyumu desteklediğini ortaya koymaktadır. Ancak, deney ve kontrol grupları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmaması, gelecekteki çalışmaların daha uzun bir süreçte ve daha büyük örneklemlerle yapılmasının önemini vurgulamaktadır.This study, which aims to examine the effects of extracurricular sports activities on the adaptation to school of middle school students, included 60 students, 30 in the experimental group and 30 in the control group. Data were collected by applying the school adaptation scale adapted by Durnalı and his colleagues before and after the 12-week application. Shapiro Wilk test was used for normality analysis of the data in the experimental part of the study. Independent sample t test was used according to the results of normality analysis for the difference between the pre-tests between the control and experimental groups. Dependent sample t test was used for the difference between the pre-test and post-test scores of the groups. Cohen d value was examined in determining the effect size of the difference between the groups. The findings of this study show that extracurricular sports activities can positively affect the adaptation to school of middle school students. The significant improvement in the experimental group reveals that sports activities support adaptation to school by increasing the students' socialization, self-confidence and sense of belonging. However, the fact that the difference between the experimental and control groups was not statistically significant highlights the importance of conducting future studies over a longer period and with larger samplestrinfo:eu-repo/semantics/openAccessPsikolojiPsychologySporDers Dışı Sportif EtkinlikOkula UyumSporExtracurricular Sports ActivityAdaptation to SchoolSportDers dışı sportif etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin okula uyumlarına etkisinin incelenmesiExamining the effect of extracurricular sport activities on secondary school students' adaptation to schoolMaster Thesis158934246