Maya, İlknurYılmaz, Asuman2025-01-272025-01-2720171308-2140https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/283147https://hdl.handle.net/20.500.12428/18461Bu arastırma, eğitim denetimi sistemleri bakımından Türkiye ile PISA (2012)'da basarı gösteren bazı ülkelerin (Çin-Şanghay, Singapur, Güney Kore ve Japonya) karşılaştırılmasını ve Türkiye egitim denetimi sistemine öneriler getirilmesini amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemi ile desenlenen araştırmada, doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini, PISA (2012) sınavına katılan 34'ü OECD ülkesi olmak üzere 65 ülke oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi olarak, PISA (2012)' da başarı gösteren ve yeterli verilere ulaşılabilen Çin-Şanghay, Singapur, Güney Kore ve Japonya ile Türkiye seçilmiştir. Araştırma verileri yasal dokümanlardan ve bilimsel kaynaklardan elde edilmiştir. Yanı sıra, ülkelerin eğitim sistemleri ile ilgili bilgiler içeren OECD, UNESCO ve IEA gibi uluslararası örgütlerin internet sitelerine başvurulmuştur. Ülkelerin eğitim denetimi sitemleri ile ilgili toplanan veriler, betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Bu veriler, \"okul denetimi/değerlendirmesi uygulamaları\" ve \"öğretmen değerlendirmesi uygulamaları\" temaları çerçevesinde ele alınmıştır. PISA (2012)' da başarı gösteren ülkelerin (Çin-Şanghay, Singapur, Güney Kore ve Japonya) okul denetimi/değerlendirmesi uygulamalarında, okulların eğitim yılı içerisinde kendi hedeflerini belirledikleri ve eğitim yılı sonunda, öz değerlendirmelerini yaparak gelişimsel düzeylerini ortaya koydukları görülmektedir. Bu ülkelerin öğretmen değerlendirmesi uygulamalarında ise, öğretmenlerin eğitim yılı başında kendi bireysel mesleki gelişim hedeflerini belirledikleri, eğitim yılı içerisinde bu hedefleri gerçekleştirmelerine yönelik olarak mesleki yardım aldıkları ve eğitim yılı sonunda, hedeflerini gerçekleştirme düzeylerine göre değerlendirildikleri görülmektedir. Yanı sıra bu ülkelerde, öğretmenlerin değerlendirilmesi sürecinde okul yöneticileri, öğretmenleri, velileri ve öğrencileri içeren çoklu değerlendirmeciler yer almaktadır. Değerlendirme sonuçlarına göre öğretmenler, ek ikramiyeler ve terfiler ile ödüllendirilmektedir. Diğer bir yandan, Türkiye' de okullar maarif müfettişleri tarafından denetlenmektedir. Öğretmenlerin performansları ise, okul müdürleri tarafından değerlendirilmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıEĞİTİM DENETİMİ SİSTEMLERİ BAKIMINDAN PISA’DA BAŞARI GÖSTEREN BAZI ÜLKELER İLE TÜRKİYE’NİN KARŞILAŞTIRILMASIArticle123467476283147