Akgün, Nergis RamoRistovska, Aleksandra KarovskaCanevska, Olivera Rashikj2025-01-272025-01-2720202667-5609https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.46509https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/411965https://hdl.handle.net/20.500.12428/16941Bu araştırmada bazı Avrupa ülkelerinde ve Türkiye Cumhuriyeti’nde özel eğitim ve rehabilitasyonalanındaki yüksek öğretim sistemlerinin analizi ve kazandıkları yeterlilikleri belirlenmiştir. Özel eğitimcilerinve rehabilitasyon görevlilerinin yetkinlikleriyle ilgili olumlu uygulama yöntemlerini elde etmek için Hollanda,Avusturya, İtalya, Almanya, Finlandiya, Rusya, Litvanya ve İspanya'daki yüksek eğitim sistemlerindegelecekteki özel eğitimcilerin ve rehabilitasyon görevlilerinin eğitimlerinin ve yeterliliklerinin karşılaştırılmasıamaçlanmıştır. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Mevcut tüm belgeler analiz edilmiş veveriler çapraz referanslanmıştır. Sonuçlar, özel eğitimcilerin ve rehabilitasyon görevlilerinin eğitiminin herülkede farklılık gösterdiğini ve her toplumun geleneğine, tarihine ve normlarına bağlamsallaştırıldığını veyauyarlandığını göstermektedir. Genel olarak çoğu Avrupa ülkesinde, özel eğitim yeterliliklerini kazanmak içindevlet okullarından sınıf öğretmenlerinin uzmanlaştırılması eğilimi hakimdir, ancak özel eğitimcilerin verehabilitasyon uzmanlarının eğitiminde aynı yaklaşıma sahip yüksek öğretim sistemleri (İspanya ve Rusya gibiülkelerde) hala mevcuttur. Çoğunlukla tüm ülkeler, özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin eğitim gördüğünormal okulların hizmet sağlayıcıları gibi hizmet veren kaynak merkezleri geliştirmiştir. Kaynak merkezleriağının geliştirilmesi, sınıf öğretmenlerin yeterliliklerinin artırılması, özel eğitimcilerin ve rehabilitasyongörevlilerinin kaynaştırma eğitimi koşullarında çalışabilmeleri için yeterliliklerinin artırılması, lisansüstüçalışmaların ardından uzmanlaşmaları önerilmiştir. En önemli öneri olarak, mezun olan özel eğitimciler verehabilitasyon uzmanları, önleme, tespit, teşhis, habilitasyon ve rehabilitasyon, eğitim, özel eğitim ihtiyacıolan kişilerin mesleki yönelimi alanlarında bağımsız çalışma için eğitilmelidir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıEğitimÖzelTürkiye ve Diğer Ülkelerde Özel Eğitimcilerin Eğitimleri ve YeterlikleriArticle1564459447310.47423/TurkishStudies.46509411965