Alkan, Yavuz2025-05-292025-05-2920191309-2243https://doi.org/10.29048/makufebed.605130https://hdl.handle.net/20.500.12428/30824Butik kent, dünyada pek çok örneği olan, bilindik kent görünümünden uzak, kentin tamamına bisikletli ve yaya ulaşım mesafesinde olan, yer yer dar sokak tekstürüne sahip, kent insanının doğal, tarihi, kültürel, dini, sosyal, ekonomik ve rekreasyonel faaliyetlerini karmaşık kent koşullarından uzak daha ergonomik olarak sergiledikleri, pratik kentlerdir. Fransızca kökenli bir kelime olan “Butik” kelimesi, ülkemizde geçmişten gelen dükkan, mağaza anlamlarında kullanılırken, sonraları/günümüzde anlam genişlemesi ile birlikte tasarımı farklı, özgün, özenle yapılmış gibi anlamlarla da kullanılmaktadır. Bu açıdan, kullanıma bağlı olarak farklı tasarımlardan kaynaklı Çanakkale kent merkezinde trafiğe kapalı cadde ve sokakların varlığı söz konusudur. Kent dokusundaki bu yönelimde ve özellikle, kentin yapısal planlamalarıyla belirginleşen Butik Kent olma noktasında, konumu, yerleşim planı ve kompakt kent dokusunda olmasının yanı sıra Sivil Toplum Kuruluşları, kamu ve yerel yöneticilerden oluşan çoklu aktörlerin etkisi de tartışılmazdır. Ancak bu dinamizmin tersine, mevcut yapısı itibariyle kentin merkezi konumunda bulunan iskele donatısından kaynaklı araç trafiğinin kentin içlerine kadar yönelmesi, tüm yıl olduğu gibi, özellikle turizm mevsimine bağlı olarak da bunun artış göstermesi, Çanakkale’yi pratik kent algısından uzaklaştırmaktadır. Mevcut durumun görsellerle ve literatür çalışmalarıyla desteklendiği bu çalışmada iskele yapısı ve buna bağlı araç trafiğinden kaynaklı olumsuzlukların giderilmesi yönünde atılacak adımlar ile peyzaj planlamasına katkı noktasında sergilenecek rasyonel ve sürdürülebilir yaklaşımların bu doğrultuda alınacak kararlarla Çanakkale’nin butik kent yapısına büyük katkı sağlayacağı planlanmaktadırBoutique towns, of which there are many examples globally, are practical towns with more ergonomic features for the natural, historical, cultural, religious, social, economic and recreational activities of townspeople removed from the conditions in complicated towns. The towns appear different to most towns, with the whole town located within bicycling or walking distance and occasional narrow street textures. The word “boutique” with French origin was used in the sense of shop or store in Turkey in the past, before later gaining the expanded meaning of different, unique or careful design. From this aspect, the presence of pedestrian streets and avenues in Çanakkale town center can be mentioned due to different designs linked to use. These orientations and features of the town texture are undoubtedly the effect of structural planning of the town at the point of clearly being a boutique town, and also location, settlement plan and compact town texture, in addition to multiple actors comprising non-governmental organizations, public and local administrators. However, contrary to this dynamism, based on the current structure the presence of the pier found in a central location in the town distances Çanakkale from the practical town perception due to directing of vehicular traffic into the town all year round, with increases especially linked to the tourism season. In this study, supported by visual images of the current status and a literature review, the plan is to contribute greatly to the boutique town structure of Çanakkale with steps made to remove the negativities caused by the pier structure and linked vehicular traffic and decisions taken in line with rational and sustainable approaches at the point of landscape planning.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessÇanakkalekentsel yapıpeyzaj planlamarasyonel kullanımbutik kentÇanakkale Kentsel Yapısına Eleştirel Bir Yaklaşım: Butik KentA Critical Approach to Çanakkale Urban Structure: Boutique TownResearch Article10215015810.29048/makufebed.605130