Tok, MehmetGönülal, Mustafa2025-01-272025-01-2720141308-2140https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/269851https://hdl.handle.net/20.500.12428/17505Yazma bir süreç olarak ilerler ve bu süreçte yazarlar birçok basamaktan geçerek yazılı metinlerini meydana getirirler. Yazma sürecinin en önemli basamaklarından biri taslak oluşturmadır. Öğrencilerin oluşturdukları metinlerde, birden fazla ana fikrin yer alması, bakış açısının dışına çıkılarak gereksiz bilgilerin verilmesi ve akıllarına gelen her şeyi hiçbir plan yapmaksızın yazmaları, metnin tutarlı bir şekilde oluşmasını engellemektedir. Eylem araştırması şeklinde desenlenen bu çalışmada, geliştirilen öğretim etkinlikleri ve yazma öncesinde hazırlanan yazma taslakları aracılığıyla 8. sınıf öğrencilerinin paragraf düzeyinde metin tutarlılıklarının sağlanması amaçlanmıştır. Ortaokulu'nda yapılan 8 haftalık (16 saat) uygulamaya 32 öğrenci (14 kız, 18 erkek) katılmıştır. Araştırmanın verileri, Türkçe Öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşme, öğrencilerle odak grup görüşmesi, öğrencilerin yazılı anlatımları, öğrencilerin çalışma kâğıtları, öğrenci günlükleri, araştırmacı günlüğü ve öğretmen gözlem formu incelenmek suretiyle, toplam 7 farklı veri toplama aracından elde edilmiştir. Elde edilen bu verilerin içerik analizi yapılarak kategoriler oluşturulmuştur. Uygulama öncesinde, yapılan odak grup görüşmelerinde öğrenciler, yazmayı sevmediklerini, gerekmedikçe yazmadıklarını ve bir şey yazılması gerektiğinde de akıllarına ilk gelen şekilde ve plan yapmadan yazdıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin yazılı metinleri incelendiğinde de bu durum gözlemlenmiştir. Uygulama, öğrencilerin yazılı anlatımlarında tutarlı metin oluşturma, uygun destekleyici unsurları bulma, destekleyici unsurların artması, daha ayrıntılı düşünme becerisi kazanma ve yazma tutumlarını artırmaları yönünde olumlu sonuçlar vermiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim Araştırmaları8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAZMA TASLAKLARI ARACILIĞIYLA METİN TUTARLIKLARININ SAĞLANMASI: BİR EYLEM ARAŞTIRMASIArticle9610051021269851