Ağtürk, Tuna ŞareGedük, Serkan2025-01-272025-01-2720201300-4514https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/454640https://hdl.handle.net/20.500.12428/19467Bu makale 18 Eylül 2020 tarihinde İzmit şehir merkezi Kocaeli Büyükşehir Sahil Otoparkı’nda yapılanyol çalışması sırasında tesadüfen gün yüzüne çıkarılan Herakles heykelinin teknik, stilistik ve ikonografik değerlendirmesini içeren bir belgeleme çalışmasını içerir. Ortaya çıkarılan Herakles heykeli herne kadar orijinal bağlamından kopmuş olsa da İzmit şehir merkezinin altında yatan ve MS 3. yüzyılsonu ve 4. yüzyıl başında Roma İmparatorluğu başkentliği yapmış antik kent Nikomedia’ nın öneminedikkat çeker. Stilistik olarak MS 2. yüzyılın sonu / 3. yüzyılın başına tarihlediğimiz ve muhtemelenNikomedia’da bir kamu yapısını süsleyen, Nemea aslanının postunu kafasına bağlamış ve sol tarafındaki desteğe yaslanır bir pozisyonda tasvir edilmiş olan Herakles, ünlü heykeltıraş Lysippos’un‘Yorgun Herakles’ motifinin bir varyasyonudur. Yaptığı 12 temel kahramanlık hikayesi ile Zeus’unoğlu Herakles ve onun atribülerini kullanarak kendilerini Herakles ile özdeşleştiren kral ve imparatorlar, MÖ 5. yüzyıldan MS 5. yüzyıla kadar antik Yunan-Roma sanatının en popüler tasvirlerindenolmuştur. Minyatürden, devasaya birçok farklı ölçekte, bronzdan mermere birçok farklı materyaldeve hatta sikkelerdeki tasvirlerde yüzlerce örneği olan ‘Yorgun Herakles’ motifinin bir diğeri ise İzmitÇukurbağ Mahallesi’nde ortaya çıkarılan imparatorluk saray kompleksinde bulunan devasa heykelidir. Her iki heykel ve Nikomedia’da ortaya çıkan diğer 3. yüzyıl Herakles tasvirleri, yarı tanrı kahramanın kentteki imparatorluk kültü ve propagandasındaki önemine işaret eder.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessArkeolojiTarihOrtaçağ ve Rönesans ÇalışmalarıCoğrafyaNikomedia’dan Yeni Bir ‘Yorgun Herakles’ HeykeliArticle1651656370454640