Gençlerin Gündelik Yaşam Pratiklerinin Merkezinde Türkçe Rap
Künye
Ünal Ergen, S. (2023). Gençlerin Gündelik Yaşam Pratiklerinin Merkezinde Türkçe Rap. ASSOS İnsan Ve Toplum Bilimlerinde Araştırmalar Dergisi, 1(1), 46-59.Özet
Bu çalışma ülkemizde son yıllarda dinlenme oranlarında ciddi artış görülen Türkçe rap müziğinin üniversiteli genç dinleyiciler tarafından nasıl anlamlandırıldığı ve gençlerin gündelik yaşam pratiklerine nasıl aktarıldığının açıklanması üzerine yoğunlaşmıştır. Çalışmada Türkçe rap müziği dinleyen, yaşları onsekiz ile yirmibeş arasında değişen, onbeş kadın onbeş erkek üniversiteli genç ile yarı yapılandırılmış görüşme formu üzerinden derinlemesine mülakat tekniği ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların Türkçe rap müziğini nasıl anlamlandırdıkları, gündelik yaşam pratiklerine nasıl aktardıkları ile ilgili olarak birinci kaynaktan elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleriyle açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonucunda Türkçe rap müziği dinleyen gençlerin bu müziği toplumsal hayatta gündelik yaşam içerinde bir takım amaçlara ulaşabilmek için belirli bir yöntem ya da strateji oluşturmak üzere dinlemeleri arasındaki bağlantılar bulunmuş ve açıklanmaya çalışılmıştır. Türkçe rap müzik dinlerken gençlerin oluşturdukları stratejiler yapılan analizler sonucunda ortaya çıkan kategorilere göre dört grupta toplanmıştır. Bu stratejiler sırasıyla; birinci olarak gençlerin rap müziğini hayatlarının merkezinde anlamlandırarak tüm gündelik yaşam rutinlerini şekillendirmek üzere dinledikleri, ikinci olarak toplumsal hayattaki gündelik yaşamda karşı karşıya kaldıkları sorunlardan bir kaçış yöntemi olarak rap müziği dinledikleri, üçüncü olarak popüler kültür ürünü olduğundan bir topluluğa dahil olmak ve aidiyet duygusu geliştirmek için rap müzik dinledikleri ve dördüncü olarak rap müziğini içselleştirerek kendi kimliklerini görünür kılmak üzere rap müzik dinledikleridir. This study investigates how Turkish rap music, having recently increased in popularity
in our country, is interpreted by students at the tertiary level and how it is integrated into the daily
practices of the youth. In this study, we conducted face-to-face interviews with 15 female and 15
male university students (ages ranging from 18 to 25), who listen to Turkish rap music, employing
an in-depth interview technique with a semi-structured interview form. The data on the participants’
interpretation of Turkish rap music and its incorporation into their daily practices were analyzed
through content analysis and descriptive analysis methods. The results reveal connections between
their musical preferences and how these young people use it as a strategy or a method to achieve
certain goals in their social lives. As a result of the analysis, the strategies used by the participants
are categorized into four groups. First of all, they listen to rap music to organize their daily routines,
making it the center of their lives. Secondly, they regard it as an escape mechanism from the problems
they face in their social lives. Thirdly, they find a communal bond and develop a sense of belonging
when they listen to Turkish rap music as rap music is deemed to be a part of popular culture. Finally,
by internalizing rap music, they attempt to make their identities more visible.
Cilt
1Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/assos/issue/81164/1399026https://hdl.handle.net/20.500.12428/6601