COVID-19 sürecinde havacılık organizasyonlarında çalışan kokpit ve kabin personelinin iş doyumu ve tükenmişlikleri üzerine bir araştırma
Citation
Çetin Kurt, Ü. (2022). COVID-19 sürecinde havacılık organizasyonlarında çalışan kokpit ve kabin personelinin iş doyumu ve tükenmişlikleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Araştırmamızda COVID-19 sürecinde havacılık organizasyonlarında iç hat ve dış hatlarda çalışan kokpit ve kabin personelinin iş doyumu ve tükenmişlik durumları ne düzeydedir? sorusuna cevap aranmış olup kokpit ve kabin personelinin iş doyumu ve tükenmiş düzeylerinin ölçülerek aralarında var olan ilişkinin belirlenmesi ve demografik özelliklerine göre farklılık yaratıp yaratmadığının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın uygulama kısmında Türkiye' de havacılık sektöründe çalışan 126 kokpit ve kabin personeline demografik özellikler, Maslach Tükenmişlik Envanteri ile Minnesota İş Doyum Ölçeği sorularından meydana gelen 51 sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Anket google forms aracılığıyla ve yüz yüze gerçekleştirilmiş olup veri analizinde SPSS 26 (Statistical Packet for The Social Science) programından yararlanılmıştır. Çalışmada frekans analizi, güvenilirlik, Bağımsız İki Örneklem T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson Korelasyon Testi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; duygusal tükenme düzeyi ile içsel doyum ve dışsal doyum düzeyleri arasında negatif yönlü bir ilişki, duyarsızlaşma düzeyleri ile kişisel başarı, içsel doyum ve dışsal doyum düzeyleri arasında negatif yönlü, kişisel başarı düzeyleri ile içsel doyum ve dışsal doyum düzeyleri arasında pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. In our research, what is the level of job satisfaction and burnout of cockpit and cabin personnel working in domestic and international flights in aviation organizations during the COVID-19 process? In this study, it was aimed to determine the relationship between them by measuring the job satisfaction and burnout levels of the cockpit and cabin personnel and to evaluate whether it makes a difference according to their demographic characteristics. In the application part of the research, a questionnaire consisting of 51 questions consisting of demographic characteristics, Maslach Burnout Inventory and Minnesota Job Satisfaction Scale was applied to 126 cockpit and cabin personnel working in the aviation sector in Turkey. The survey was conducted through google forms and face to face, and SPSS 26 (Statistical Packet for The Social Science) program was used for data analysis. Frequency analysis, reliability, Independent Two Sample T-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Pearson Correlation Test were performed in the study. As a result of the analyzes made; A negative relationship was found between the level of emotional exhaustion and the levels of intrinsic and extrinsic satisfaction, a negative relationship between the levels of depersonalization and personal achievement, intrinsic satisfaction and extrinsic satisfaction, and a positive relationship between the levels of personal achievement and the levels of intrinsic and extrinsic satisfaction.