Kelime ağı yöntemi ve biçimlendirici değerlendirmenin 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine ve tutumlarına etkisi
Künye
Öztürk, S. (2022). Kelime ağı yöntemi ve biçimlendirici değerlendirmenin 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Araştırmanın amacı kelime ağı yöntemi ve biçimlendirici değerlendirmenin 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine ve tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmada karma modele uygun olarak nicel ve nitel yöntemler bir arada kullanılmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden olan deneysel yöntemin ön test son test kontrol gruplu deseni ve nitel yöntemlerden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın birinci alt probleminin çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul'daki bir ilçede 11 ayrı ortaokulda eğitim gören 1015 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın diğer alt problemlerinin çalışma grubunu bu 1015 öğrenci arasından akademik başarı, sosyoekonomik düzey ve yazma ön test çalışmalarının puanlanması sonucu birbirine en yakın özellikte olduğu belirlenen iki okuldan seçilen 113'ü 6. sınıf, 124'ü 8. sınıf olmak üzere 237 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri "Yazılı Anlatım Değerlendirme Formu" ve "Yazma Tutum Ölçeği" kullanılarak, nitel verileri yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada 6. sınıf öğrencilerinin yazma becerisi orta düzeye yakın, 8. sınıf öğrencilerinin yazma becerisi orta düzeyde bulunmuştur. Kelime ağı ve biçimlendirici değerlendirme uygulanan 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin yazma tutum ve yazılı anlatım puanlarında anlamlı oranda artış olduğu saptanmıştır. Kelime ağı ve biçimlendirici değerlendirme uygulamaları karşılaştırmasına baktığımızda 6. sınıflarda yazmaya yönelik tutum yönünden anlamlı bir fark bulunmadığı saptanmıştır. Yazma becerisini geliştirme yönünden kelime ağının biçimlendirici değerlendirmeye göre 6. sınıflarda daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 8. sınıflarda yazma tutumu yönünden biçimlendirici değerlendirmenin daha etkili olduğu, yazma becerisini geliştirme yönünden iki yöntem arasında anlamlı fark bulunmadığı saptanmıştır. Çalışmanın nitel kısmında kelime ağı ve biçimlendirici değerlendirme ile ilgili öğrenci görüşlerinin tamamına yakınının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The aim of the study is to examine the effects of cluster method and formative assessment on the writing skills and writing attitudes of 6th and 8th grade students. In the research, quantitative and qualitative methods were used together in accordance with the mixed model. The pre-test post-test control group design of the experimental method, which is one of the quantitative research methods, and the case study design from the qualitative methods were used. The study group of the first sub-problem of the research was comprised of 1015 students who studied in eleven different secondary schools in a district in Istanbul in the academic year of 2018-2019. The study group of the other sub-problems of the research consisted of 237 students, 113 6th grade and 124 8th grade, selected from two schools that were determined to be the closest to each other as a result of the academic achievement, socioeconomic level and writing pre-test scores from among these 1015 students. Quantitative data of the study were collected by using "Written Expression Evaluation Form", "Writing Attitude Scale" and qualitative data were collected through semi-structured interview forms. In the study, the writing skills of 6th grade students were found to be close to the intermediate level and the 8th grade students' writing skills were found intermediate. It was determined that there was a significant increase in the writing attitude and written expression scores of the 6th and 8th grade students who were applied cluster and formative assessment. When we look at the comparison of cluster method and formative assessment practices, it was determined that there was no significant difference in 6th grades in terms of attitudes towards writing. It was concluded that the clustering method was more effective than the formative assessment in improving the writing skills of 6th grade students.It was determined that formative assessment was more effective in terms of writing attitude in 8th grades, and there was no significant difference between the two methods in terms of improving writing skills. In the qualitative part of the study, it was concluded that nearly all students' views on cluster and formative assessment were positive.