Yavuz Turgul sinemasında sanat alanı ve sermaye ilişkileri: Türkiye'de 1980 sonrası dönem ve neoliberalizm üzerinden bir inceleme
Citation
Erdem, B. (2022). Yavuz Turgul sinemasında sanat alanı ve sermaye ilişkileri: Türkiye'de 1980 sonrası dönem ve neoliberalizm üzerinden bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Toplumsal değişimler karşılığını sinemasal temsillerde bulurlar. Yavuz Turgul, 1980 sonrasında neoliberalizmin etkisi altına girmiş Türkiye'yi ve ülkenin toplumsal değişimlerinin temsillerini filmlerinde barındıran bir yönetmendir. Muhsin Bey (1987), Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni (1990) ve Gölge Oyunu (1992) filmlerinin ayrı önemi ise 80 sonrası dönüşümlerin sanat alanı içerisinde ne konumda olduğunu betimlemesidir. Çünkü üç film de anlatısını sanatla uğraşan (organizatör, yönetmen, komedyen) ana karakterler üzerinden anlatmaktadır. Çalışmada, her filmdeki sanat alanları dönemin değişen toplumsal yapısıyla paralel olarak karşılaştırılmış ve alanlardaki sermaye ilişkileri Pierre Bourdieu Sosyolojisiyle ve kuramın içerisinde tanımladığı sermaye tipleri ile yorumlanmıştır. Turgul'un üç filminin de yeni Türkiye'nin sanat alanını ve içerisindeki sermaye ilişkilerini filmlerinde temsil ettiği vurgulanmıştır. Social changes find their counterparts in cinematic representations. Yavuz Turgul is a director who includes representations of Turkey, which was under the influence of neoliberalism after 1980, and the country's social changes in his films. Muhsin Bey (1987), Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni (1990) and Gölge Oyunu (1992) are of particular importance as they describe the position of the post-80 transformations in the field of art. Because all three films tell the narratives through the main characters who deal with art (organizer, director, comedian). In the study, the art fields in each film were compared in paralel with the changing social structure of the period and the capital relations in the fields were interpreted with Sociology of Pierre Bourdieu and the capital types defined in the theory. It was emphasized that all three of Turgul's films represented the art field of the new Turkey and the capital relations in it.