Kuşaklar arası dijital mahremiyet algısının dönüşümü
Künye
Canbolat, K. (2022). Kuşaklar arası dijital mahremiyet algısının dönüşümü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Modern insanın dijital dünya ile kurduğu bağ dijital dünyayı gerçek yaşamın bir yansıması haline getirmiştir. Mevcut kültürel yapıyı dönüştüren ilkel dijital insan mevcut kültürel olguları dijital dünyanın pratiklerine uygun bir formda dönüştürmeye başlamıştır. Mahremiyet kavramı da bu olgulardan birisidir. Süreç içerisinde tanıklık edilen bu çatışmanın dijital dünyada nasıl bir konuma getirildiği tartışılacaktır. Tarih boyunca varlığını sürdüren ''mahremiyet'' kavramının dönüşümü çerçevesinde geleceğe dair öngörüler sunmayı hedeflemekte olan bu çalışmanın ana değişkeni kuşaklardır. Yapılacak olan araştırma dijital yaşamda kuşaklar arasındaki tutum, değer ve yargı kalıplarının yarattığı çatışmaları çözümleyebilmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada kişinin yaşam gizliliğini ifade eden birçok kavramın dijital ortamda varlığını sürdüremediği ve dönüşmeye başladığı varsayılmaktadır. Özellikle yeni kuşakların bu keskin dönüşümü daha fazla benimsedikleri savunulmaktadır. Çalışmanın varsayımını teyit etmek için sosyal medya kullanıcılarının online davranış pratiklerine yönelik veri toplamak için Uma Sekaran'ın metodolojisi doğrultusunda online anket çalışması yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini Türkiye'de sosyal medya kullanıcısı olan X, Y, Z kuşakları oluşturmaktadır. The connection of modern people with the digital world has made the digital world a reflection of real life. Primitive digital people, who transformed the existing cultural structure, started to transform the existing cultural phenomena in a form suitable for the practices of the digital world. The concept of privacy is also one of these phenomena.) It will be discussed how this conflict, witnessed in the process, has been brought to a position in the digital world.The main variable of this study, which aims to provide predictions about the future within the framework of the transformation of the concept of "privacy", which has existed throughout history, is generations. The purpose of this research is to resolve the conflicts created by attitudes, values and judgment patterns between generations in digital life. In this study, it is assumed that many concepts expressing the privacy of one's life cannot survive in the digital environment and begin to transform. It is argued that especially the new generations adopt this sharp transformation more. In order to confirm the hypothesis of the study, an online survey study was conducted in line with the methodology of Uma Sekaran to collect data on the online behavior practices ofsocial media users. The sample of the study consists of X, Y, Z generations who are social media users in Turkey.