Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde emir kipinin otantik materyallerle öğretimi: Bir eylem araştırması
Künye
Karadağ, K. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde emir kipinin otantik materyallerle öğretimi: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Geleneksel okul dil bilgisi dilin yapılarına, kelime türlerine ve cümle ögelerine odaklanır. İşlevsel dil bilgisi ise dilin işlevlerine, dildeki yapıları ötekileştirmeden konuşulan dile odaklanır. Konuşulan dile odaklanan işlevsel dil bilgisi için en ideal dil malzemesi otantik materyallerdir. Otantik materyaller dil öğretimi için oluşturulmamış, dilin gerçek dünyadaki kullanımını temsil eden öğretim materyalleridir. Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde işlevsel dil bilgisi öğretimine yönelik otantik materyallerle etkinlik tasarlamak amaçlanmıştır. Araştırmanın problem cümlesi "Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde işlevsel dil bilgisine yönelik otantik malzemelerle hazırlanan etkinliklerin dil bilgisi öğretimine etkisi nasıldır?" şeklinde oluşturulmuştur. Çalışmada Benzer'in (2020) çalışmasında yer alan emir işlevini veren yapılar ve Türkiye Maarif Vakfı'nın (2020) Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programında yer alan iletişimsel işlevler, dil yapıları ve dil ifadeleri takip edilerek önerilen konular üzerinden otantik malzemelerle etkinlikler hazırlanmıştır. Hazırlanan etkinlikler uzman görüşüne sunulmuş, uzman görüşü ardından devam eden bir müfredat içinde uygulamaya hazırlanmıştır. Etkinliklerin dil bilgisi öğretimine etkisini anlamak için araştırmanın çalışma grubu olan A2 seviyesindeki 11 öğrenci üzerinde uygulaması yapılmıştır. Araştırma eylem araştırması olarak tasarlanmış, araştırma boyunca öğrencilerden öğrenci günlüğü tutmaları istenmiş, araştırmacı tarafından tutulan öğretmen günlükleri ile süreç izlenmiş notlar alınmıştır. Süreç sonunda araştırmacı tarafından hazırlanan "İşlevsel Dil Bilgisine Yönelik Otantik Malzemelerle Hazırlanan Etkinliklere Yönelik Görüşme Formu" ile gerçekleştirilen etkinliklere yönelik öğrencelerin görüşleri alınmıştır. Alınan görüşler temalarına ayrılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda işlevsel dil bilgisine yönelik hazırlanan kitap ve öğretim programının uygulamaya yansıdığı etkinliklerin kullanılması, işlevsel ve otantik ders malzemelerinin üretilmesi önerilmiştir. Traditional school grammar focuses on language structures, word types, and sentence elements. Functional grammar, in other respects, focuses on the functions of the language and the spoken language without exclusion to the structures in the language. Authentic materials are the ideal language material for functional grammar that focuses on the spoken language. Authentic materials are teaching materials that are not created for language teaching, represent real-world use of language. In this study, it was aimed to design activities with authentic materials for teaching functional grammar in teaching Turkish as a foreign language. The problem statement of the research is "What is the effect of activities prepared with authentic materials for functional grammar in teaching Turkish as a foreign language on grammar teaching?" formed in the form. In the study, the structures that give the "order" function in the study of Benzer (2020) and the communicative functions, language structures and language expressions in the Turkey Maarif Foundation (2020) Program of Teaching Turkish as a Foreign Language were followed, and activities were prepared with authentic materials on the suggested topics. The prepared activities were presented to the expert opinion, and after the expert opinion, they were prepared for implementation in an ongoing curriculum. In order to understand the effect of the activities on grammar teaching, the study was carried out on 11 students at the A2 level, which is the study group. The research was designed as action research, students were asked to keep a student diary throughout the research, teacher diaries kept by the researcher and the process was followed and notes were taken. At the end of the process, the opinions of the students were taken with the "Interview Form for the Activities Prepared with Authentic Materials for Functional Grammar" prepared by the researcher. The opinions received were analyzed by dividing them into themes. As a result of the research, it has been suggested to use the book prepared for functional grammar and the activities that the curriculum reflects on the practice, and to produce functional and authentic course materials.