Fen lisesi öğrencilerinin ebeveyn tutumlarına ilişkin algıları ile duygu yönetimi becerileri arasındaki ilişki
Künye
Demir, S. (2022). Fen lisesi öğrencilerinin ebeveyn tutumlarına ilişkin algıları ile duygu yönetimi becerileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmanın amacı, Çanakkale ili içerisinde bulunan Fen Liselerindeki öğrencilerin ebeveyn tutumlarına ilişkin algıları ile duygu yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin irdelenmesidir. Araştırma 2021-2022 yılında Çanakkale İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 5 Resmi Fen Lisesinde 9. ve 12. sınıfta öğrenim gören 366 öğrenci katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Anket formları öğrencilere online platformlar üzerinden ulaştırılmış ve yanıtlamaları istenmiştir. Öğrencilerin algıladıkları anne baba tutumları ile duygu yönetimi becerileri arasındaki ilişki irdelendiği için araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmada demografik verilere göre öğrencilerin duygu yönetimi becerileri ve ebeveyn tutumları da belirlenmiştir. Araştırma verileri araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu, Duyguları Yönetme Becerileri Ölçeği (Çeçen, 2006) ve Anne Baba Tutum Ölçeği (Kuzgun ve Eldeleklioğlu, 2005) kullanılarak elde edilmiştir. Cronbach's Alpha katsayısı ile kullanılan ölçeklerin güvenirliği değerlendirilmiştir. Ebeveynlerinin demokratik tutum sergilediğini ifade eden öğrencilerin; kendilerini sözel olarak ifade edebildiği, duygularını olduğu gibi gösterebildiği, sorunlarla başa çıkma becerilerinin daha iyi geliştiği ve öfkelerini daha rahat kontrol edebildikleri sonucuna varılmıştır. Demokratik tutum sergilemenin bu yönden pozitif etkileri tespit edilmiştir. Araştırmada duyguları yönetme becerileri ile anne baba tutum alt boyutları olan otoriter tutum ve koruyucu-istekçi tutum değişkenleri arasında anlamlı düzeyde ters yönlü ilişki belirlenmiştir. Otoriter tutum ve koruyucu tutum sergileyen ebeveynlerin, öğrencilerinin duygu yönetimi becerilerine olumsuz etkileri tespit edilmiştir. The purpose of this research is to examine the relationship between the perceptions of parental attitudes of students in Science High Schools in Çanakkale and their emotion management skills. The research was carried out in 2021-2022 with 366 students attending 9th and 12th grades in 5 Official Science High Schools affiliated to Çanakkale Provincial Directorate of National Education. Questionnaire forms were sent to the students via online platforms and they were asked to answer them. Since the relationship between students' perceived parental attitudes and their emotion management skills was examined, the research was designed in relational screening model. In the study, students' emotion management skills and parental attitudes were determined according to demographic data. Research data were obtained by using the Personal Information Form, Emotion Management Skills Scale (Çeçen, 2006) and Parent Attitude Scale (Kuzgun & Eldeleklioğlu, 2005) created by the researcher. The reliability of the scales used with the Cronbach's Alpha coefficient was evaluated. The students who stated that their parents exhibited a democratic attitude; It has been concluded that they can express themselves verbally, show their emotions as they are, their coping skills are better developed and they can control their anger more easily. Positive effects of displaying a democratic attitude have been identified in this respect. In the study, a significant inverse relationship was determined between the ability to manage emotions and the sub-dimensions of parental attitude, authoritarian attitude and protective-demanding attitude. It has been determined that parents who exhibit authoritarian and protective attitudes have negative effects on their students' emotion management skills.