Yatılı bölge okulunda okuyan öğrencilerin umut düzeyleri ile akademik özgüven düzeyleri arasındaki ilişki
Künye
Akuş, C. (2022) Yatılı bölge okulunda okuyan öğrencilerin umut düzeyleri ile akademik özgüven düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu çalışmanın amacı yatılı bölge okullarında okuyan öğrencilerin akademik özgüven ve umut düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma 2020-2021 eğitim öğretim yılında Balıkesir İli kapsamında bulunan yatılı okullarda okuyan 119 beşinci sınıf öğrencisi ve bu okullarda görev yapan 5 idareci ve 5 öğretmenin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırma karma yöntemle gerçekleştirilmiş olup araştırmanın nicel boyutunda genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli, nitel boyutunda durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada amaçlanan ilişkileri ortaya koymak amacıyla Kalkan ve arkadaşları (2019) tarafından geliştirilen "Akademik Özgüven Ölçeği", Snyder ve Arkadaşları tarafından (1997) geliştirilen ve Türkçeye uyarlama çalışması Atik ve arkadaşları (2009) tarafından gerçekleştirilen "Çocuklarda Umut Ölçeği" ile araştırmacı tarafından katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Ayrıca araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu araştırmanın nitel verilerinin toplanmasında kullanılmıştır. Verilerin analizleri "IBM SPSS Statistic 22" programıyla gerçekleştirilmiştir. Anket verilerinin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Analiz edilen veriler, bulgulara dayalı olarak yorumlanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğrencilerin akademik özgüven düzeyleri ile umut düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin akademik özgüven düzeyleri ile umut düzeylerinin arasında pozitif yönde ilişki belirlenmiştir. Araştırma sonucunda yatılı bölge okullarından okuyan beşinci sınıfların akademik özgüven puanları ile umut puanlarında anne baba eğitim düzeyi, cinsiyet ve kardeş sayısı değişkenine göre anlamlı bir fark bulunamamıştır. Öğrencilerin akademik özgüven puanları okula devam durumlarına göre gündüzlü okuyan öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir ancak umut puanlarında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Öğrencilerin akademik özgüven puanlarının baba eğitim durumlarına göre farklılaştığı, baba eğitim durumu lise ve üniversite düzeyinde olan öğrencilerin akademik özgüven puanlarının baba eğitim durumu ilkokul düzeyinde olanlardan daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada gerçekleştirilen görüşme sonucunda idareci ve öğretmenler öğrencilerin YBO'da yaşadığı sorunların ulaşım, fiziki şartlar ve aileden uzak olma olduğunu, umut ve akademik özgüvenleri düzeylerinin düşük olduğunu belirtmişlerdir. The aim of this study is to examine the relationship between academic self-confidence and hope levels of students studying in regional boarding schools. The research was carried out with the participation of 119 fifth grade students studying in boarding schools within the scope of Balıkesir Province in the 2020-2021 academic year, and 5 administrators and 5 teachers working in these schools. The research was carried out with a mixed method, and the relational survey model, one of the general survey models, was used in the quantitative dimension of the research, and the case study method was used in the qualitative dimension. The "Academic Self-Confidence Scale" developed by Kalkan et al. (2019) in order to reveal the relationships aimed in the research, and the "Hope Scale in Children" developed by Snyder et al. (1997) and adapted into Turkish by Atik et al. (2009) and the demographics of the participants by the researcher. "Personal Information Form" developed to determine the characteristic of the participants was used. In addition, in order to support the information obtained from the scales, a semi-structured interview form, which was created by making use of expert opinions, was used. Analysis of the data was carried out with the "IBM SPSS Statistic 22" program. Descriptive statistics, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson Correlation Analysis was used in the analysis of the survey data. The analyzed data were interpreted based on the findings. According to the findings obtained in the study, it was determined that the students' academic self-confidence and hope levels were high. In addition, a positive relationship was determined between students' academic self-confidence and hope levels. As a result of the research, no significant difference was found in the academic self-confidence scores and hope scores of the fifth graders studying at regional boarding schools, according to the variables of parental education level, gender and number of siblings. The academic self-confidence scores of the students showed a significant difference in favor of the daytime students according to their school attendance, but no significant difference was found in the hope scores. It has been determined that the academic self-confidence scores of the students differ according to their father's education level, and the academic self-confidence scores of the students whose father's education level is at high school and university level are higher than those whose father's education level is at primary school level. As a result of the interviews conducted in the research, the administrators and teachers stated that the problems experienced by the students in YBO are transportation, physical conditions and being away from the family, and their hope and academic self-confidence levels are low.