İlkokul ve ortaokullarda çalışan öğretmenlerin örgütsel adalet ve örgütsel sessizlik algıları arasındaki ilişki
Künye
Canbaz, S. (2022) İlkokul ve ortaokullarda çalışan öğretmenlerin örgütsel adalet ve örgütsel sessizlik algıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmanın amacı; 2020-2021 eğitim öğretim yılında Tekirdağ ilinin Süleymanpaşa ve Şarköy ilçelerinde bulunan ilkokul ve ortaokul devlet okullarında görevli öğretmenlerin örgütsel adalet ile örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişkinin saptanmasıdır. Araştırma var olan bir durumu betimlediğinden "tarama modeli" şeklinde düzenlenmiştir. Araştırmanın evrenini, Süleymanpaşa ve Şarköy ilçelerinde bulunan ilkokul ve ortaokul devlet okullarında görevli toplam 1143 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden rastgele seçilmiş toplam 291 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar aracılığı ile Türkçeye uyarlanmış olan "Örgütsel Adalet Ölçeği" ve Kahveci ve Demirtaş‟ın (2013) geliştirdiği ''Öğretmenler İçin Örgütsel Sessizlik Ölçeği'' kullanılmıştır. Araştıma sonucunda toplanan tüm veriler SPSS 22.0 paket programı aracılığı ile analiz edilmiş ve veriler analiz edilirken; yüzde, frekans, ortalama, t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-Way ANOVA), Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman sıra farkları korelasyon hesabı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile örgütsel sessizlik düzeyleri arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. The aim of this study is to determine the relationship between organizational justice and organizational silence levels of teachers working in primary and secondary state schools in Suleymanpasa and Sarkoy districts of Tekirdag province in the 2020-2021 Academic year. Since the research describes an existing situation, it was organized as a "screening model". The population of the research consists of 1143 teachers working in primary and secondary schools in Suleymanpasa and Sarkoy districts. The sample of the research consists of 291 teachers randomly selected from the universe. "Organizational Justice Scale", which was adapted into Turkish by the researchers, and the "Organizational Silence Scale for Teachers" developed by Kahveci and Demirtaş (2013) were used as data collection tools. The collected data were analyzed with the SPSS 22.0 package program. While analyzing the data; percentage, frequency, mean, t-test, one-way analysis of variance (One-Way ANOVA), Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Spearman rank difference correlation calculation were used. When the results of the research were examined, it was seen that there is a moderately avarage negative relationship between teachers' perceptions of organizational justice and organizational silence levels.