Beden pratikleri üzerinden anlam inşası: Dövme
Künye
Nural, H. (2022) Beden pratikleri üzerinden anlam inşası: Dövme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Beden karşılıklı etkileşim alanındadır, içinde bulunduğu dönemin kültürel ve toplumsal özelliklerini yansıtmaktadır. Bedenin toplumsal konumu ve inşa edilen beden imgesi tarih boyunca sürekli değişmekte ve dönüşmektedir. Dolayısıyla beden, içinde bulunduğu sosyal ve kültürel dünyanın izlerini yansıtan, bireylerin kendilerini ifade etmek için kullandıkları, somutlaştırılmış bir araçtır. Dövme, farklı tarihsel dönemlerde farklı toplumsal gruplar tarafından farklı biçimlerde dönüştürülmüş bir kültürel ürün ya da metin olarak yorumlanabilmektedir. Bireyler kendilerini ifade etmek, başkalarına kendini göstermek, uyum ya da direnç göstermek, kimlik oluşturmak, kendi kişiliğini vurgulamak, kendini var edebilmek için simgelere ve gösterge biçimlerine ihtiyacı duymaktadır. Bir beden pratiği ve kültürel tüketim ürünü olarak dövmeler bu noktada özel bir anlama sahiptir ve tüm bu amaçlara hizmet etmektedir. Dövme, sembolik bir ifade şeklidir. Bireylerin benlik ve kimlik hikayelerinin deride nasıl göründüğünü göstermektedir. Bu araştırmanın amacı, daha büyük ve karmaşık toplumsal ve kültürel yapılarla ilişkilendirilen kişiliklerin ön planda olduğu bu dönemde dövmelerin, kendini ifade etme, konumlandırma ve bedeni üzerinden hakimiyet oluşturma aracı olarak kullanımını sosyolojik düzlemde tartışmaktır. Fenomenoloji, bildiğimiz ancak derinlemesine ve ayrıntılı bir anlayışa sahip olmadığımız fenomenlere odaklanmaktadır. Yaşadığımız dünyadaki olaylar ve olgular, tecrübeler, durumlar, algı ve kavramlar birçok şekilde karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda, Çanakkale'de yaşayan ya da yaşamış, dövme yaptırmış bireylerle gerçekleştirilen derinlemesine görüşmelerden elde edilen bireysel dövme hikayeleri analiz edilecek ve söz konusu hikayeler kimlik, benlik, farklılaşma, ötekileştirme, toplumsal cinsiyet, din, tüketim kültürü gibi temalar çerçevesinde incelenecektir. Tattoo is rendered as cultural artifacts or text differently rotated by different social groups in different historical periods. Moreover, it becomes the use tool of authentic meaning in terms of personal usage. Body is included to interrelated interactional profession, and represents the cultural and social features of the point of the time that it is in. The image of the body which was created and the social station of the body have been consistently changed and transformed through the history. Therefore, body reflects the traces of the social and cultural world that it is in and is an objectified tool for an individual to express himself/herself. Individuals are in need of signs and symbols for self expression and self realization, adjusting or putting up resistance, creating identity, emphasising personality and being exist. At this point, tattoos as body practice and cultural consumer goods have a special statue, and render service to these purposes. Tattoo is a symbolic form of expression. It shows how do the stories of the personalities and the identities of the individuals look like on a skin. The purpose of this study is to discuss the usage of tattoos as self expression, orientation and establishing domination over the body in this term where the personalities are associated with bigger and complicated social and cultural structures. Phenomenology focuses on the phenomenons which are known but do not have any deep or detailed comprehension. The events and facts, experiences, circumstances, perceptions and concepts emerge in many different forms. In this regard, the individual tattoo stories acquired from the tattooed individuals who are living or had lived in Çanakkale will be analysed, and these stories will be investigated pursuant to identity, individuality, differentation, marginalization, gender, religion and consumption culture.