Ortaokul öğrencilerine yönelik öğrenme amaçlı Youtube kullanımına ilişkin ölçme aracı geliştirilmesi ve uygulanması
Künye
Balkaya, M. (2022) Ortaokul öğrencilerine yönelik öğrenme amaçlı Youtube kullanımına ilişkin ölçme aracı geliştirilmesi ve uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin YouTube kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi için YouTube Kullanım Ölçeğinin (YKÖ) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bununla birlikte YKÖ örneklem grubunun çeşitli psikometrik özelliklerini analiz etmek ve değerlendirmek için kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılı Muş ili Malazgirt ilçesinde öğrenim gören ortaokul öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise rastgele örnekleme yöntemi ile seçilmiş 644 öğrenci temsil etmiştir. YKÖ'nün kapsam geçerliliği uzman görüşü ile yapı geçerliliği ise açıklayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modellemesi (YEM) ile sağlanmıştır. Teknoloji kabul modeline göre gerçekleştirilen açıklayıcı faktör analizi YKÖ'nün 4 altboyuttan ve 25 maddeden oluştuğunu göstermiştir. Veri-model uyumunda ilişkisiz model, birinci seviye doğrulayıcı model ve yapısal eşitlik modelleri incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda 24 maddelik geçerli ve güvenilir YKÖ elde edilmiştir. Örneklem grubunun psikometrik özelliklerinden YouTube kullanımının cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı fakat sınıf düzeyi değişkenine göre farklılaştığı saptanmıştır. Diğer yandan yaşam yeri değişkenine göre şehir yaşantısı olan öğrenciler lehine anlamı farklıklar tespit edilmiştir. Anne ve baba eğitim durumları değişkenine göre öğrencilerin YouTube kullanımında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Ayrıca günlük YouTube kullanım süresi verileri incelendiğinde kullanım süresi 6 saat ve üzerinde olan öğrencilerin puanları lehine anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir. YouTube abonelik durumu değişkenine göre YouTube aboneliği bulunan öğrenciler lehine anlamlı farklılaşma bulunmuştur. Okulun sosyoekonomik yapısı değişkenine göre öğrencilerin YouTube kullanımına yönelik eğiliminde anlamlı bir farklılaşma tespit edilememiştir. This research, it is aimed to develop the YouTube Usage Scale (YKO) to determine the opinions of secondary school students on YouTube usage. However, YKO was used to analyze and evaluate various psychometric properties of the sample group. The research population consisted of secondary school students studying in the Malazgirt district of Muş in the 2018-2019 academic year. The sample of the study was represented by 644 students selected by the random sampling method. The content validity of the YKO was provided by expert opinion, and the construct validity was provided by explanatory factor analysis and structural equation modeling (SEM). The explanatory factor analysis performed according to the technology acceptance model showed that YKO consisted of 4 sub-dimensions and 25 items. In the data-model fit, unrelated model, first-level confirmatory model, and structural equation models were examined. As a result of the study, a valid and reliable YKO with 24 items was obtained. It was determined that from the psychometric properties of the sample group, the use of YouTube did not differ according to the gender variable, but differed according to the grade level variable. On the other hand, according to the living place variable, significant differences were determined in favor of the students who live in the city. There was no significant difference in the use of YouTube by the students according to the variable of educational status of the mother and father. In addition, when the daily YouTube usage time data is examined, a significant difference was found in favor of the scores of the students whose usage time is 6 hours or more. According to the YouTube subscription status variable, a significant difference was found in favor of students with YouTube subscriptions. According to the socioeconomic structure variable of the school, no significant difference was found in the tendency of students to use YouTube.