İslam Hukukuna göre evlenme ve boşanmanın tescilinin hukuki ve cezai boyutu
Özet
Toplumların sağlıklı bir şekilde devam ve nizamı aile müessesesinin işletilmesine ve korunmasına bağlıdır. Huzurlu bir toplum ancak aile müessesesiyle inşa edilebilir. İslam Hukuku ibadetten muamelata, muamelattan ukubata hayatın yekününe nüfuz eden her alanda söz söylemiştir. Cemiyette düzen, sekinet ve selametin tesis edilmesi İslam Hukukunun ana düsturlarından sayılmıştır. Bu yüzden İslam Hukuku aileye ve onun korunmasına ayrı bir ehemmiyet vermiştir. Aile, İslam Hukukunda muamelat başlığı altında ele alınmıştır. İslam Hukuk tarihinde ailenin korunması fertlerin İslam'a ve hukukuna olan bağlılıklarından mütevellit vicdanı ve devlet eliyle hukuki ve cezai yollarla sağlanmıştır. Bu bağlamda toplumu ve daha özelde aileyi münkerâttan koruyan üç müeyyide vardır. Bunlar: Cibilli/fıtri, dini ve devlet gücüne dayalı yaptırımlardır. İslam, cemiyeti münkerâttan korumayı ne salt dini yaptırımlarla ne de sadece devlet gücüne dayalı yaptırımlarla sağlamıştır. Üç amili de en iyi şekliyle müesses kılarak toplumu mefsedetlerden muhafaza etmiştir. Evlenme ve Boşanmanın tescili de aileyi hukuki olarak istenmeyen durumlardan korumaya yardımcı olan amillerden biridir. Tescilin hukuki olarak zaruriliği, tescilsiz evlenme ve boşanmaların tamamen yok sayılması yahut cezai yaptırımlarla engellenmesi bilhassa son dönem İslam Hukukçuları tarafından tartışılmıştır. Biz de bu tezimizde evlenme ve boşanmanın tescilini ayet ve hadislerden yeni içtihat yaparak değil, İslam hukukunun maslahat-ı mürsele, örf ve seddi zera-i ilkeleriyle temellendirerek hukuki ve cezai boyutuyla mütalaa edeceğiz. In order, the preservation of the health and order/system of the societies depends on working and protection of the strong family. A peaceful society can only be built with a solid family. Islamic Law has spoken in every field that relates to the life as a whole, from worship to treatment and from treatment to punishments. Some of the main principles of Islamic Law are the establishment of order, tranquility and peace in the society. For this reason, Islamic Law has given a special importance to the protection of the family. The family is discussed under the title of treatment in Islamic Law. In the history of Islamic Law, the protection of the family has been provided by legal and penal means by the conscience and the state, as a result of the individuals' devotion to Islam and its law. In this context, there are three sanctions that protect the society and more specifically the family from evils. These are: natural, religious and state-based sanctions. Islam has not ensured to protect the community from evil, neither with purely religious sanctions nor with sanctions based only on state power. By establishing all three steps in their best form, it protected the society from evil. Registration of Marriage and Divorce is one of the factors that helps to protect the family from legally undesirable situations. The legal necessity of registration arises from the complete ignoring of unregistered marriages and divorces or the prevention of them by criminal sanctions that have been discussed by the Islamic Lawyers in the last period. In this thesis, we will consider the legal and criminal aspects of the registration of marriage and divorce, not by making new ijtihâd (striving/views) from verses and prophetic reports, but by basing them on the following: absolute interests, culture and obstructing excuses.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR7HNv8sdioh44aZbKpcnYViAVs2wpKHpYcKwmF6QPlHOhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5101