Beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi (Tekirdağ ili örneği)
Abstract
Öğretmenlik alanında tükenmişlik önem arz etmekte, konu hakkında araştırmalar son yıllarda ağırlık kazanmıştır. Tekirdağ ilinde görevli öğretmenlerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri hakkındaki eksiklik araştırmacı tarafından gündeme alındı. Tekirdağ ilinde 2021-2022 eğitim öğretim yılında ortaokullarda görev alan 277 beden eğitimi öğretmeni araştırmanın evrenini oluştururken, araştırmanın örneklem grubunu 164 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında, tarama modelinden yararlanılmıştır. Mevcut araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyum ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenebilmesi için England, Lofguist ve Weiss tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlaması Baycan (1985) tarafından yapılan Minnesota iş doyumu ölçeği, Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen Türkçe uyarlaması Ergin (1992) tarafından yapılan Maslach tükenmişlik ölçeğinden yararlanılmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinden elde edilen verilerin analizi SPSS 26 programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Analizler gerçekleştirilmeden önce verilerin dağılımını belirlemek için çarpıklık ve basıklık değerleri incelenmiş ve verilerin normal dağılım gösterdiği saptanmıştır. Bu kapsamda çeşitli demografik özelliklere göre karşılaştırılmaları, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılarak yapılmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyumları ile tükenmişlikleri arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi uygulanarak belirlenmiştir. Tekirdağ ilinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada sonuç olarak; beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyumları arttığında tükenmişliklerinin azaldığı tespit edilmiştir. Burnout is important in the field of teaching, and research on the subject has gained weight in recent years. The lack of job satisfaction and burnout levels of teachers working in Tekirdağ was brought to the agenda by the researcher. While 277 physical education teachers working in secondary schools in Tekirdağ province in the 2021-2022 academic year constitute the population of the research, 164 physical education teachers constitute the sample group of the research. In the scope of the research, scanning model was used. In the current study, the Minnesota job satisfaction scale was developed by England, Lofguist and Weiss and adapted in Turkish by Baycan (1985) to determine physical education teachers' job satisfaction and burnout levels. burnout scale was used. The analysis of the data obtained from the physical education teachers was carried out through the SPSS 26 program. Before performing the analyzes, skewness and kurtosis values were examined to determine the distribution of the data and it was determined that the data showed a normal distribution. In this context, comparisons according to various demographic characteristics were made using independent sample t-test and one-way analysis of variance. The relationship between physical education teachers' job satisfaction and burnout was determined by applying Pearson correlation analysis. As a result of this research, which was carried out to examine the job satisfaction and burnout levels of physical education teachers working in Tekirdağ; It has been determined that when physical education teachers' job satisfaction increases, their burnout decreases.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShqmKkcqx0f3ny5JUmOWI2xIFFng1ss9PxfJj08JosJn2https://hdl.handle.net/20.500.12428/5015