İlköğretim öğrencilerinin müzikal algı ve estetik beğeni gelişimine ilişkin öğretmen görüşleri
Özet
Bu çalışmada, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin müzikal algı ve estetik beğeni gelişimlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla betimsel yönteme dayalı olan çalışmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, ülke genelinde 2021-2022 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan 106 müzik öğretmeninden oluşturulan örneklem ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu Google Forms uygulaması üzerinden katılımcılar ile paylaşılmıştır. Verilerin analizinde fark testi olan t ve F testleri kullanılmış olup, analizler SPSS-21 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans (f), yüzde (%), ortalama ve standart sapma değer dağılımları kullanıştır. Araştırma sonuçlarına göre; müzikal algı ve estetik beğeni gelişiminde okul imkanları ve sosyal çevrenin önemli bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Müzik Dersi Öğretim Programının İçeriği ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafınca hazırlanan basılı materyaller, öğrencilerin algı ve beğeni gelişimi desteklemede yeterli düzeyde bulunmamış olup, yenilenmesi ve çeşitlendirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Müzik dersinin ve müzik öğretmeninin algı ve beğeni gelişimindeki yönlendirici ve geliştirici rolünün öncelikli görülmesi de elde edilen sonuçlar arasındadır. Ders içinde çeşitli müzik etkinliklerine yer verilmesinin ve dersin özel öğretim yöntemleri ile desteklenmesinin, müzikal algı ve estetik beğeni gelişimini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Yeni medya araçlarının kullanımının, öğrencilerin algı ve beğeni gelişimlerinde yönlendirici ve müzik tercihi seçimlerinde önemli bir etkiye sahip olduğu ulaşılan sonuçlar arasındadır. Müzikal beğeni algısı gelişiminin öğrencilerin diğer derslerdeki başarısı, sosyal becerileri ve olumlu benlik algısı oluşumları üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları neticesinde müzik eğitimine yönelik iyileştirilmesi gerekli görülen önerilere yer verilmiştir. In this study, it was aimed to research the factors which affect the musical perception and aesthetic appreciation of the students in the secondary level of primary schools. For this purpose, the general survey model was used in the study, which is based on the descriptive method.The research was carried out with a sample of 106 music teachers working throughout the country in the 2021-2022 academic year. The questionnaire form developed by the researcher as a data collection tool was shared with the participants via the Google Forms application. T and F tests, which are difference tests, were used in the analysis of the data, and the analyzes were carried out with the SPSS-21 package program. Frequency (f), percentage (%), mean and standard deviation value distributions were used in the analysis of the obtained data. According to the research results; It has been concluded that school facilities and social environment have an important effect on the development of musical perception and aesthetic appreciation. The content of the Music Lesson Curriculum and the printed materials prepared by the Ministry of National Education were not found at a sufficient level to support the perception and appreciation of the students, and it was concluded that they should be renewed and diversified. Considering the leading and developing role of the music lesson and the music teacher in the development of perception and appreciation is among the results obtained. It was concluded that the inclusion of various musical activities in the course and the support of the course with special teaching methods positively affected the development of musical perception and aesthetic appreciation. It is among the results that the use of new media tools has a significant effect on students' perception and taste development and has a significant effect on their choice of music. It has been determined that the development of musical taste perception has a positive effect on students' success in other courses, social skills and positive self-perception formation. As a result of the research results, suggestions that need improvement for music education are included.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShgUA75HBWY616dE9FbvFs99u171r0Iz_ZFjJsFXSE9yEhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4807