Okul müdürlerinin koçluk rolleri ile öğretmenlerin örgütsel uyum düzeyleri arasındaki ilişki
Özet
Bu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin koçluk rolleri ile öğretmenlerin örgütsel uyum düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Çalışmada okul müdürlerinin koçluk rolleri ile öğretmenlerin örgütsel uyumunda; yaş, cinsiyet, kıdem, branş değişkenlerinin etkisi olup olmadı?ı araştırılmıştır. İlişkisel tarama modeline dayalı biçimde desenlenen bu çalışmanın evreni 2021- 2022 e?itim ö?retim yılında Kütahya ili ve ilçelerindeki resmi, özel, ilköğretim, o,rtaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerdir. Araştırma verilerinin toplanması için ''Koçluk Becerileri Ölçe?i" ve "Örgütsel Uyum Ölçe?i" kullanılmıştır. Çalışmanın veri analizlerinde; frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma istatistikleri ile bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova), pearson kolerasyon katsayısı analizi istatistik işlemleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilere göre, cinsiyete göre okul müdürlerinin koçluk rolleri değerlendirildiğinde erkek öğretmenlerin görüşleri kadın öğretmenlere göre daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Bunun yanı sıra cinsiyete göre örgütsel uyum düzeylerine bakıldığında ise kadın öğretmenlerin örgütsel uyumu erkek öğretmenlere oranla daha yüksektir. Branş durumuna göre örgütsel uyum düzeyleri değerlendirildiğinde, okul müdürlerinin koçluk rolleri ile öğretmenlerin örgütsel uyum düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. The aim of this study is to reveal the relationship between school principals' coaching roles and teachers' organizational adjustment levels. In the study, the coaching roles of school principals and teachers' organizational harmony; It was investigated whether the variables of age, gender, seniority, branch of work had an effect. The population of this study, which was designed based on the correlational survey model, is the teachers working in public, private primary and secondary schools in Kütahya province and its districts in the 2021-2022 academic year. "Coaching Skills Scale" and "Organizational Adjustment Scale" were used to collect research data. In the data analysis of the study; frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation statistics and independent samples t-test and one-way analysis of variance (Anova), Pearson's correlation coefficient analysis statistics were used. According to the data obtained in the study, when the coaching roles of school principals are evaluated according to gender, it has been observed that female teachers are higher than male teachers. In addition, when the levels of organizational adjustment by gender are examined, the organizational adjustment of female teachers is higher than that of male teachers. When the organizational adjustment levels were evaluated according to the branch status, a significant relationship was found between the coaching roles of school principals and the organizational adjustment levels of teachers.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR3NXAHt8WfelL3H_nf1550Smf9_EDl_zQu_v4VeCYAW9https://hdl.handle.net/20.500.12428/4764