Okul yöneticilerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile mesleki doyumları arasındaki ilişki
Özet
Bu çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okul idarecilerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin mesleki doyum düzeyleri ile cinsiyet, yönetici olarak görev yapılan kıdem yılı, branş ve yansıtıcı düşüme eğitimi alıp almama değişkenleri arasında anlamlılık olup olmadığının tespit edilmesi ve bu yöneticilerin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile mesleki doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin ve yansıtıcı düşünme eğiliminin mesleki doyuma etkisinin belirlenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmada basit rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak anket formu, evreni temsil eden Çanakkale İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 102 okulun yöneticisine uygulanmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizi tanımlayıcı istatistikler, ölçeklerin frekans analizi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), -t testi ve regresyon analizi aracılılığıyla yapılmıştır. Yapılan analizlere göre okul yöneticilerinin cinsiyet, yönetici olarak görev yaptıkları kıdem yılı, branş ve yansıtıcı düşünme eğitimi alıp almamaları ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasında anlamlı farklılık saptanmamıştır. Mesleki doyum düzeyi ile yönetici olarak görev yapılan kıdem yılı, branş ve yansıtıcı düşünme eğitimi alınıp alınmaması arasında da anlamlı farklılık görülmemiştir. Ancak cinsiyet ile mesleki doyum düzeyi arasında ise anlamlı farklılık bulunmuştur. Son olarak yansıtıcı düşünme eğilimi ile mesleki doyum düzeyi arasında artı yönlü ve manidar bir ilişki tespit edilmiş ve yansıtıcı düşünme eğiliminin mesleki doyum düzeyine pozitif etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to determine whether there is a significance between the reflective thinking inclinations and professional satisfaction levels of school administrators affiliated to the Ministry of National Education, and the variables of gender, seniority, branch, and whether or not they have received reflective thinking education. The aim of this study is to determine the relationship between satisfaction levels and the effect of reflective thinking tendency on professional satisfaction. The research was designed in relational descriptive survey model. In the research, using the simple random sampling method, the questionnaire was applied to the administrators of 102 schools affiliated to Çanakkale Provincial Directorate of National Education representing the universe. The analysis of the data collected in the study was made by means of descriptive statistics, frequency analysis of scales, one-way analysis of variance (ANOVA), -t test and regression analysis. As a result of the analysis, no significant difference was found between the school administrators' gender, seniority, branch, whether they received reflective thinking education or not, and their reflective thinking tendencies. There was no significant difference between the level of professional satisfaction and the seniority, branch and reflective thinking training. However, a significant difference was found between gender and occupational satisfaction level. Finally, a positive and significant relationship was determined between reflective thinking disposition and job satisfaction level, and it was concluded that reflective thinking disposition had a positive effect on job satisfaction
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR7w7eFXFlBZxJoVhR8SmYRq4rndFOCOCj9ayywIg-E2Phttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4748